De Mexico Natie heeft verleden jaar een omzet gerealiseerd van pakweg 20 miljoen euro. “Alles bijeen een vrij behoorlijk resultaat”, stelt gedelegeerd bestuurder Marc Ivens. “2012 lag in dit opzicht in het verlengde van 2011 en 2010 die eveneens goed waren.”
Het gaat er moeizaam aan toe in de haven van Antwerpen. De activiteiten staan onder druk. Bij de Mexico Natie loopt het ondertussen nog vrij vlot. “Wij onderkennen uiteraard ook wel de problemen die zich overal aandienen”, zegt Marc Ivens “maar dan is het de taak van de directie om oplossingen uit te werken en niet mee te gaan zagen. Wij hebben in de afgelopen maanden intensief overleg gepleegd om de crisis aan te pakken en wij hebben dan ook resultaten kunnen voorleggen.”
De Mexico Natie is een van de vele trotse huizen van het Antwerpse maritieme leven. Gegroeid vanuit de behandeling van voornamelijk hout en aanverwante producten heeft de Mexico Natie zich sterk gediversifieerd in de richting van staal, auto’s en chemie. De samenwerking met Grimaldi is in dit opzicht toonaangevend. De Mexico Natie is ondertussen ook een bekende specialist in warehousing en biedt zijn klanten tevens transportfaciliteiten aan.
De plotse beslissing van de overheid om de kaaien aan de Schelde ter hoogte van de Kennedytunnel als “onveilig” te laten verklaren heeft ondertussen wel heel wat wrevel veroorzaakt bij de Mexico Natie. Op die manier wordt de werking van de polyvalente roro-terminal aan de Schelde onmogelijk en worden ook de activiteiten van het hele havenbedrijf er fundamenteel door ontwricht. Verscheidene klanten van de Mexico Natie komen nu immers achter de sluizen terecht en dat veroorzaakt uiteraard meerkosten. “Wij moeten er een stuk omzet en activiteiten door inleveren”, zegt Marc Ivens. “Dit is vanzelfsprekend een streep door de rekening.”
Allicht precies daarom waagt Ivens zich nog niet aan een prognose voor het lopende jaar. “Wij kijken nog even uit. In de gegeven omstandigheden zijn de onzekerheden nog te groot.”