‘Het slimste medische interview van de planeet’, zo omschrijft Bingli zichzelf op zijn website. De chatbot, gebaseerd op kunstmatige intelligentie, stelt de patiënt nog voor een eerste doktersbezoek 70 à 100 procent van de medische vragen die een dokter zou stellen.
Daardoor kan de eigenlijke consultatietijd met 30 procent teruggebracht worden en krijgt de dokter meteen een diagnose voorgesteld.
LEES OOK. Bingli en MSD bundelen krachten tegen Covid-19
Het systeem heeft zowel voordelen voor de patiënt als voor de arts, onderstreept het bedrijf. “Bingli zorgt voor meer kwalitatieve anamnestische informatie omdat patiënten thuis, in hun eigen taal, vragen kunnen beantwoorden zonder tijdsdruk. Maar ook artsen kunnen de juiste zorg op het juiste moment toedienen, dankzij de diagnostische algoritmen, die triage, rode vlaggen, prioriteiten en hulp bij besluitvorming ondersteunen.”
750.000 patiënten
Om de groei van het slimme medische interview te versnellen, heeft Bingli voor 5,4 miljoen euro aan investeringen ontvangen van Capricorn Partners, White Fund en UCB, een internationaal biofarmabedrijf.
“We hebben de kracht en waarde van Bingli gezien bij de vroege identificatie en diagnose van patiënten in bijvoorbeeld zeldzame ziekten en reumatologie”, vertelt Erik Janssen van UCB. “Wij dragen graag bij aan de verdere groei van het product en het bedrijf, om patiënten te helpen om op een efficiëntere manier betere resultaten en ervaringen in hun zorgtraject te bereiken.”
Tot nu wordt Bingli gebruikt door zowat 1.500 huisartsen en 13 ziekenhuizen. In totaal hebben al 750.000 patiënten kennisgemaakt met de chatbot.
“De bedoeling van de investering is om het systeem uiteraard uit te breiden. We zijn dan ook heel vereerd dat deze ervaren investeerders ons willen vergezellen in dit avontuur”, zegt medeoprichter Tom van de Putte.
Bedoeling is niet alleen om nationaal te groeien, maar ook internationaal. Daarbij wordt in eerste instantie vooral gekeken naar Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.