De overname van Aachener Verlagsgesellschaft kadert binnen de groeiambitie van Mediahuis dat verder wil evolueren als toonaangevend Europees mediaspeler. Voor de mediagroep die zich de voorbije jaren ontwikkelde in België, Nederland, Ierland en Luxemburg, is de uitbreiding naar het Duitse Noordrijn-Westfalen een logische volgende stap. De Duits-Nederlandse grensregio (Euregio) sluit geografisch aan bij de bestaande Mediahuis-activiteiten.
Regionale journalistiek
De intrede van Mediahuis als grootste aandeelhouder zal Medienhaus Aachen in staat stellen om haar digitale transformatieproject te versnellen, haar onafhankelijke regionale journalistiek verder te versterken en haar positie in de regio Aken, Düren en Heinsberg succesvol te bestendigen. Andreas Müller die sinds 2008 aan het hoofd staat van Medienhaus Aachen, blijft als CEO het directieteam leiden.
Gert Ysebaert, CEO Mediahuis groep: “Samen met de Duitse collega’s en het management van Medienhaus Aachen gaan we bouwen aan een succesvolle en duurzame toekomst. Leren van elkaar en elkaar versterken is hierbij onze drijfveer. Mediahuis gelooft onvoorwaardelijk in de kracht van sterke en onafhankelijke journalistiek. De kennis en expertise van beide partijen, in combinatie met de synergievoordelen die Mediahuis als groep kan bieden, zullen de mediamerken van Medienhaus Aachen verder versterken binnen de huidige digitale context.”
Medienhaus Aachen is als mediagroep actief in de regio Aken, Düren en Heinsberg (Noordrijn-Westfalen). Naast het uitgeven van de kranten Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten omvat het portfolio van Medienhaus Aachen ook print, digitale media, radio, logistiek, beurzen en postdiensten. Medienhaus Aachen stelt 400 personeelsleden (exclusief distributie) te werk en realiseert een jaarlijkse omzet van 80 miljoen euro.