Medienhaus Aachen

Mediahuis klopt aan in Duitsland

Mediahuis voert verregaande onderhandelingen met Aachener Verlagsgesellschaft (AVG) over een mogelijke overname. Daarmee wil de mediagroep, waartoe ook Made in behoort, haar geografische voetafdruk uitbreiden naar de Duits-Nederlandse grensregio.

Het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft is hoofdaandeelhouder (70 procent) van Medienhaus Aachen, dat als toonaangevende mediagroep actief is in de regio Aken, Düren en Heinsberg (Nordrhein-Westfalen). Een eventuele overname van Aachener Verlagsgesellschaft past zo binnen de Europese groeiplannen van Mediahuis.

Gert Ysebaert, ceo Mediahuis groep: “Onze groeiambitie is duidelijk: we willen verder evolueren als toonaangevend Europees mediaspeler. Na de ontwikkeling van onze groep in België, Nederland, Ierland en sinds vorig jaar ook Luxemburg, is de uitbreiding van onze activiteiten naar de Duitse regio Nordrijn-Westfalen een logische volgende stap.”

Nauwe band

Naast het uitgeven van de kranten Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten omvat het portfolio van Medienhaus Aachen ook print, digitale media, radio, drukwerk, logistiek, beurzen en postdiensten. Medienhaus Aachen stelt 400 personeelsleden (exclusief distributie) te werk en realiseert een jaarlijkse omzet van 80 miljoen euro.

“Al vele decennia hebben kranten in Aken een nauwe band met de Mediahuis-kranten in het aangrenzende Nederlands- en Belgisch-Limburg”, vertelt Andreas Müller, ceo Aachener Verlagsgesellschaft. “We zien allebei potentieel in regionale mediamarkten en de noodzaak van efficiënte strategieën. Het voelt dus heel logisch om samen vorm te geven aan een duurzame toekomst.”