De Amerikanen verzetten zich al langer tegen de rederij met hoofdkwartier in Antwerpen. FourWorld Capital heeft een belang van 2,41% in Euronav. Toen Euronav eerder een zogeheten verplicht uitkoopbod lanceerde voor aandeelhouders, ging FWC op de rem staan. Het overnamebod kwam er in de nasleep van de affaire tussen Euronav en de Noorse rederij Frontline: een fusie tussen beide bedrijven sprong af.
Het uitkoopbod van CMB was een wettelijke verplichting omdat de referentieaandeelhouder (de scheepvaartfamilie Saverys) meer dan de helft van alle aandelen van Euronav bezat. Euronav bracht een overnamebod uit van 17,86 dollar per aandeel, maar dat was te weinig voor FWC. Het Belgisch bedrijf had volgens FWC “valse en misleidende informatie” verstrekt, Euronav beoordeelde de klacht als “ongegrond”.
FWC had eerder dit jaar in de VS nog een andere klacht ingediend – Euronav heeft namelijk ook een beursnotering in de VS. Met de klacht wou FWC het Amerikaanse luik van het verplicht overnamebod tegenhouden en een schadevergoeding eisen. De rechtbank in de VS verwierp de zaak echter. Ook het Belgische marktenhof – een afdeling van het Brusselse hof van beroep – wees eerder al een verzoek af van FWC, in verband met de overname van CMB.TECH door Euronav.
Ondertussen loopt er ook bij de Antwerpse ondernemingsrechtbank een zaak. Die is tevens gericht tegen de Compagnie Maritime Belge (CMB) en de Noorse rederij Frontline. De Amerikaanse aandeelhouder wil dat een deel van de verkoop van schepen wordt stopgezet. Na de mislukte fusie verkocht Euronav voor meer dan 2 miljard dollar aan schepen aan Frontline. De overname van Euronav door CMB.TECH werd daarna deels gefinancierd door de verkoop van die schepen.
Euronav verklaarde in het verleden tegen Belga altijd dat ze alle vorderingen integraal betwisten. “Wij zullen ons standpunt verdedigen”, klonk het eerder dit jaar.