Manufert gaat zijn overslagcapaciteiten op kaai 518 in de haven van Antwerpen “minstens verdubbelen.” Volgens managing director Paul Jacobs Bins gaat het om de “grootste investering die het bedrijf ooit gedaan heeft.” Een cijfer wordt niet vrijgegeven. Er wordt volgens het bedrijf nog altijd onderhandeld met de klanten.
Antwerpen is een belangrijke overslaghaven voor suiker. Manufert is daarbij een centrale as. Manufert is een divisie van Euroports Terminal Antwerp. Met een opslagcapaciteit van 260.000 ton op een oppervlakte van 34.000 vierkante meter verwerkt het bedrijf zo’n 450.000 ton suiker op jaarbasis. In het licht van de verwachte deregulering van de Europese suikermarkt zijn die capaciteiten volgens het management evenwel onvoldoende. Vandaar de geplande investeringen.
Vandaag wordt 50% van de Europese exportcijfers voor suiker verhandeld via Antwerpen. Ook het grootste Belgische suikerbedrijf, Tiense Suiker/Südzucker gebruikt Antwerpen als overslaghaven.
Europa exporteert pakweg 1,3 miljoen ton aan suiker. De massale productie aan suikerbieten werd opgestart onder Napoleon toen de Britse Navy de handel in suiker vanuit de Caraïben en Zuid-Amerika naar continentaal Europa blokkeerde. De oorlog tegen Napoleon sneed de producenten van suikerriet af van hun traditionele afnemers in Europa. Die gingen van hun kant op zoek naar een alternatief en vonden dat in de teelt van suikerbieten. Ook vandaag nog. Het witte goud werd zelfs een van de peilers van de Europese welvaart. Zeker ook in Vlaanderen waar verscheidene grote suikerproducenten zich internationaal konden ontplooien. Tiense Suiker was in dit opzicht een van de koplopers. Tiense verwerkte al die jaren de massale aanvoer van suikerbieten uit Haspengouw.
De centrale ligging van de haven van Antwerpen in de zogenamde Europese sugar belt werd aangegrepen door de internationale havenbedrijven om de verscheping van suiker te centraliseren in Antwerpen. Manufert speelde hierin al die jaren een belangrijke rol. Het bedrijf heeft enkele tijd terug nog een volautomatische laadinstallatie voor het behandelen van suiker gebouwd op kaai 518.,Uniek is tevens het geaccrediteerde suiker labo van Manufert dat ter plaatse kwaliteitscontroles uitvoert.
Om die suikertrafiek te faciliteren zet de haven van Antwerpen effectief in op snelle flexibiliteit. De suikeroperatoren kunnen daardoor heel snel handelen en hun zoete grondstoffen vlot naar hun bestemming brengen. Het transportnetwerk is daarbij van groot belang. Het gaat niet niet enkel om goede verbindingen per spoor, via de weg of de binnenvaart tussen het Europese achterland en de haven maar ook het technisch personeel dat in de Antwerpse haven voor een duidelijke meerwaarde zorgt.