Management van Wildstream groep schakelt snel

apersDit lijkt meer een nieuwe economische werkelijkheid dan wel een crisis. Frederic Apers van de Wildstream groep baalt bij het permanente gezeur over de vermeende economische neergang. “Ik heb het gevoel dat je vandaag als ondernemer meer dan ooit moet kunnen schakelen. Zowel vooruit als achteruit. Dit zijn harde tijden, juist. Maar wie dicht bij zijn klanten staat en flexibel reageert kan met een verscherpte focus en marktinzicht snel doorgroeien.”

De Wildstream groep uit Niel is op het einde van de jaren negentig opgestart als een dynamisch marketing communicatiebedrijfje. Frederic Apers gooide al zijn enthousiaste naïviteit in de markt om een eigen niche te kunnen uitbouwen. “Het ging aanvankelijk allemaal vrij chaotisch, zonder veel strategie of concepten. Naarmate ik voet aan wal kreeg oriënteerde ik onze activiteiten evenwel in toenemende mate op de retailsector. Wildstream werd een bureau dat tussen de producenten, de groothandel, de winkelier en de klant ging staan. Wij coverden op termijn het hele distributie- en verkoopproces. Met shop design, consultancy, retailtraining; e-tailing, communicatie enz.”

In de loop van de jaren onderkende Apers evenwel de dringende noodzaak om scherp te specialiseren. Enkel een doorgedreven kennis en heel specifieke competenties kunnen voor de klant het verschil maken. “Wij hebben het in economische termen over toegevoegde waarde,” zegt Apers.

Die gang naar specialisatie leidde ertoe dat de Wildstream groep verder uitgebouwd werd tot een soort eco-systeem. Vandaag bestaat de onderneming uit zes aparte bedrijven die elk voor zich een heel eigen nichemarkt veroverd hebben. “Wie op zoek moet naar IT-specialisten komt uiteindelijk tot het besluit dat het veel meer zin heeft om een eigen softwarebedrijf op te richten, liever dan binnen de groep evenveel IT-specialisten aan te werven. We kwamen op die manier bijna spontaan tot de oprichting van Expert Netwerk waarin we onze Roemeense softwarespecialisten onderbrachten. Die werken voortaan binnen hun eigen strategie op web, business en mobiele applicaties bv.”

Met Expert Network, CarFlow Manager, WS DesignStudio, Hybrid Media, Food & Concept en Wildstream zelf heeft Apers onderhand een groep gevormd waarbinnen elke entiteit complementair werkt ten aanzien van het geheel. “Wij tekenen vandaag voor een omzet van zo’n 5 miljoen euro en zijn nu actief in vijf landen.”

Het klantenbestand van de groep oogt ondertussen indrukwekkend groot. Met grote merken als Opel, Texaco, Haribo, Galbani en vele andere kan de Wildstream groep zich sterk positioneren op de markt.