Maintenance Partners is met inzet van al zijn middelen begonnen aan de revisie van een reusachtige rotor uit een turbogenerator. De mastodont was eerder met een Antonov 124 uit India overgevlogen naar Zaventem waarna de Van Moer Group en Silvertrans hem naar Zwijndrecht overbrachten.
Op Zaventem wisten ze het met absolute zekerheid: de 47 ton die de Oekraïense Antonov lostte was meteen ook het zwaarste transport dat ooit gelost was op de luchthaven. Het bakbeest kwam feitelijk al uit Koeweit. Het was eerder overgebracht naar India waar men kennelijk niet de nodige middelen had om de rotor volledig en voor 100% te revisioneren.
“Wij hebben eerder al dergelijke klussen geklaard,” zegt Wim Schelfaut, de topman van Maintenance Partners. “Wij hebben in Zwijndrecht voldoende capaciteit in huis om de grootste onderhoudsklussen aan te pakken. De rotor was effectief eerder naar India gebracht doch men heeft er moeten vaststellen dat de onderhoudsopdracht veel meer vergde dan wat men er lokaal aankon. Op dat moment kwamen wij in beeld. Het plan om “het ding” met een Antonov te vervoeren liever dan met het schip was ingegeven door het feit dat er anders te veel tijd zou verloren gaan.”
Het transport met de Antonov 124 kost 600.000 euro. Een smak geld doch indien voor het schip gekozen werd zou de rotor nog 30 dagen onderweg zijn. Met het vliegtuig kon het op twee dagen. Vanuit die vaststelling dat de turbogenerator al die dagen stil ligt en dus geen rendement geeft lijkt die prijs voor de Antonov maar een schijntje.
De rotor werd gepositioneerd in de nieuwe werkplaats die Maintenance Partners enkele maanden geleden geopend heeft?. Het bedrijf investeerde 10 miljoen euro in een hall waarin onderdelen tot 110 ton kunnen bewerkt worden. De werkplaats is daardoor uniek in heel Europa.
* Een mooie opdracht voor Maintenance Partners?
Wim Schelfaut: Zeker weten. Het is een bestelling die ons zeker 75 dagen zal bezig houden. We zijn er inmiddels al met al onze ploegen tegenaan gegaan: 24 u op 24. Met telkens 5 tot acht man.
* Wat is de waarde van zo’n revisiecontract?
Wim Schelfaut: Zo’n 2 miljoen euro. Toch wel een van de grotere contracten die we hier binnenhalen.
* Is het order U toegeschoven door Mitsubishi Heavy Industries, uw hoofdaandeelhouder?
Wim Schelfaut: Helemaal niet. Wij zijn ook na de overname door Mitsubishi helemaal autonoom gebleven. Wij opereren op de internationale markten op ons eigen initiatief. Ook de rotor hebben we zelf binnengehaald. De contacten met Mitsubishi zijn er alleen maar indien we ook voor hén een opdracht moeten uitvoeren.
* Gaat de rotor ook terug met het vliegtuig naar Koeweit?
Wim Schelfaut: Dat zijn we met de klant nog aan het uitzoeken.
Foto: Arbeiders van Maintenance Partners revisioneren een rotor.