ZANDHOVEN/MECHELEN – Maes Industriële Verlichting heeft er mooie opdracht opzitten in Mechelen. Daar mocht het bedrijf uit Zandhoven de architecturale verlichting van de Sint-Romboutskathedraal vernieuwen. Ook enkele andere bedrijven van Groep Maes, waar Maes Industriële Verlichting deel van uitmaakt, leverden bijstand.
In het voorjaar kozen de stad Mechelen en Fluvius samen voor Maes Industriële Verlichting als partner voor de vernieuwing van de architecturale verlichting van de Sint-Romboutskathedraal. Maes Industriële Verlichting was hiermee niet aan zijn proefstuk toe, want in 2018 vernieuwde het bedrijf al de architecturale verlichting van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen.
Omdat de kathedraal eeuwenoud is en vele antieke kunstschatten herbergt, nam Maes Industriële Verlichting extra maatregelen om de unieke site te beschermen. De toren van de kathedraal is ook de vaste broedplaats van een koppel slechtvalken die rond en in de kathedraal op prooien jagen, waardoor er overleg met Natuurpunt werd gepleegd. “Toen de collega’s van HAVIQ (ook van Groep Maes) binnen dronebeelden maakten, kwam de slechtvalk wel even kijken wie of wat er zijn luchtruim kwam verstoren. Maar de dronepiloot is er zonder kleerscheuren van afgekomen.”
Signalisatie en hoogtewerker van zelfde groep
Voor de werken aan de Sint-Romboutskathedraal werd nog meer kennis en expertise van Groep Maes ingezet, meer bepaald die van Traffic Signs. Het bedrijf is gespecialiseerd in de aanvraag van vergunningen en het plaatsen van signalisatie voor werken op de openbare weg. Dit doen ze zowel voor de firma’s binnen Groep Maes als voor externe klanten in België, Nederland en Noord-Frankrijk.
In totaal heeft Maes Industriële Verlichting 271 traditionele lichtpunten zowel aan de gevel van de kathedraal als aan gevels van omliggende gebouwen vervangen door duurzame LED-verlichting. Daarbij hebben alpinisten touwtechnieken o<gebruikt om bij de nodige plaatsen te geraken in en op de kathedraal. Zusterbedrijf Maes Hoogwerkers voorzag een hoogwerker van 103 meter, nodig om heel de toren te kunnen bereiken, die 97 meter hoog is.