Lyreco, een specialist in business-to-business oplossingen op het vlak van duurzame kantoorproducten en werkplekbenodigdheden, wil met haar Eco Future strategie tegen eind 2015 haar CO2-uitstoot met 20% verminderen. Het bedrijf heeft daartoe een duurzaamheidsverslag opgemaakt.
Lyreco Benelux is als specialist in kantoorbenodigheden een discreet weggestoken bedrijf. Vanuit Berchem worden niettemin zo’n 500 mensen aangestuurd die het hele land bevoorraden. Lyreco heeft zich als Franse groep opgewerkt tot marktleider in de Benelux. Het nam daartoe verscheidene lokale ondernemingen over. Zo Vermeiren, Ageropa en de kantoordivisie van Ahrend.
In die snelle expansie wordt sinds kort de dienstverlening naar de klanten toe uitgebreid. Er gaan in dit opzicht elke dag 20.000 dozen weg uit Vottem, het distributiecenter van de groep. Dat betekent 1,25 miljoen leveringen per jaar. De trucks van Lyreco leggen in dit opzicht honderdduizenden kilometers af.
De klanten van Lyreco ontvangen hun goederen met een minimale impact op het milieu. Hiervoor investeerde het bedrijf de afgelopen jaren sterk in bestelwagens met Euro V en VI motoren én in elektrische bestelwagens.
Lyreco reduceerde haar CO2-uitstoot reeds met 19,6% sinds 2010. Dat komt overeen met ongeveer 70.000 bomen geplant op 175 hectare grond. Paul Vieijra, Managing Director bij Lyreco Benelux: “We willen onze klanten echt het verschil bieden met ons duurzaam aanbod aan werkplekoplossingen. We tillen de aankoop van kantoorartikelen naar een hoger niveau door innovatieve en klantgerichte oplossingen te bieden die het meten, rapporteren en compenseren van CO2 mogelijk maken.”
Lyreco wil bijdragen aan een duurzame toekomst door samen met klanten, werknemers en leveranciers te werken aan economische groei, sociale ontwikkeling en het behoud van het milieu. Dit betekent onder andere het verstrekken van de meest duurzame producten en diensten op het gebied van werkplekbenodigdheden. Lyreco wil haar klanten aanzetten om voor milieubewuste alternatieven te kiezen wat betreft kantoorproducten. Paul Vieijra: “We motiveren onze klanten om meer en meer te kiezen voor groene producten en ook bij de selectie van onze leveranciers is duurzaamheid een belangrijk criterium. En dat werkt. In 2014 haalden we 29,7% van onze omzet uit groene producten.”
Lyreco leert haar medewerkers bovendien een ecologische rijstijl aan en heeft een milieuvriendelijk wagenpark aangelegd. Verder doet het bedrijf aan energiebesparingacties onder andere door haar zonnepaneleninstallatie dat ongeveer 10% van het jaarlijks elektriciteitsverbruik van het distributiecentrum opwekt en reduceert het haar afval tot het minimum.
Tegen 2017 wil Lyreco dat 25% van de verkochte goederen groene producten zijn. Bovendien wil het bedrijf haar uitstoot van broeikasgassen met 20% verminderen. En ook het afval dat het bedrijf produceert wil het tegen 2017 voor 90% recycleren. Zowel intern afval als het afval van leveranciers wordt beperkt. Zo biedt Lyreco haar klanten een gratis ophaalprogramma voor toners en cartridges die ze op een milieuvriendelijke manier verwerken. De ophaling van de toners en cartridges wordt automatisch gekoppeld aan een levering.