Luik Natie vaart tegen stroom op

luik nateHet gaat niet zo best in de haven van Antwerpen. De trafiek is duidelijk verminderd. De internationale crisis grijpt verder om zich heen. Bij de Luik Natie op de Antwerpse Linkeroever is het roeien met alle beschikbare riemen. “Het gaat biezonder moeilijk” geeft Stefaan Verhelst aan.

Ze waagden een sterke gok: vijf collega’s die jarenlang samenwerkten bij de Riga Natie en de Katoen Natie namen in 2009 de Luik Natie over. Ze hadden veel ervaring in de business en waren ervan overtuigd dat ze de Luik Natie terug op de rails konden krijgen.

Ze hebben ondertussen hard gewerkt, overal gerationaliseerd en puin geruimd, nieuwe klanten gezocht, het netwerk uitgebreid. De negatieve economische conjunctuur heeft hen echter flink tegengewerkt. Het gaat ook nu weer duidelijk minder goed in de haven. Het aanbod aan trafiek staat onder druk. Het is vechten tegen de bierkaai. “Maar we krijgen ook wel nu en dan heel positieve signalen. We gaan dus door. We geloven in ons project”, zegt Stefaan Verhelst.

De Luik Natie bestaat vandaag uit vier verschillende bedrijven: Luik Natie Transport NV, Luik Natie Storage NV, Luik Natie Cold Storage en Forwarding Luyckx International. “Wij bieden de klanten een totaalpakket aan, van maritieme logistiek tot landlogistiek, de behandeling van diverse goederen en opslag.”

Luik Natie richt zijn inspanningen in dit opzicht vooral op de cold storage en de Seveso-activiteiten. Het zijn de twee divisies die vandaag ook het best draaien. “In cold storage van groenten en fruit bv. viseren we dit jaar een bezetting van 75%. Wij garanderen onze klanten een temperatuurgecontroleerde behandeling van hun producten. Ook de opslag van ADR-producten, zogenaamde gevaarlijke chemieproducten duidt groeimogelijkheden aan.”

De Luik Natie draait ondertussen op een omzet van pakweg 15 miljoen euro. Het bedrijf stelt zo’n 80 mensen tewerk. “Het wordt in de komende maanden vooral zaak rentabiliteit uit de activiteiten te halen.”

Ondertussen wordt verder geïnvesteerd. Het bedrijf heeft tien nieuwe trekkers besteld bij Iveco. “Het gaat om milieuvriendelijke trucks die helemaal passen binnen ons beleid om van Luik Natie een groen bedrijf te maken met groene energie en neutraliteit op het vlak van CO2.”