Luik Natie heeft negen nieuwe trekkers in gebruik genomen. Het bedrijf uit Kallo koos in dit opzicht voor het merk Scania. Volgens managing director Stefaan Verhelst werd de merkkeuze bepaald door de verbruikscijfers die tijdens testritten werden vastgesteld. Ook de aankoopprijs in combinatie met de leasing- en onderhoudswaarden speelde een rol. Het bedrijf koos tevens voor het Fleet Management Systeem van Scania, een leasing- en onderhoudscontract.
Ze waagden een sterke gok: vijf collega’s die jarenlang samenwerkten bij de Riga Natie en de Katoen Natie namen in 2009 de Luik Natie over. Ze hadden veel ervaring in de business en waren ervan overtuigd dat ze de Luik Natie terug op de rails konden krijgen.
Ze hebben ondertussen hard gewerkt, overal gerationaliseerd en puin geruimd, nieuwe klanten gezocht, het netwerk uitgebreid. De Luik Natie bestaat vandaag uit vier verschillende bedrijven: Luik Natie Transport NV, Luik Natie Storage NV, Luik Natie Cold Storage en Forwarding Luyckx International. “Wij bieden de klanten een totaalpakket aan, van maritieme logistiek tot landlogistiek, de behandeling van diverse goederen en opslag.”
Luik Natie richt zijn inspanningen in dit opzicht vooral op de cold storage en de Seveso-activiteiten. Het zijn de twee divisies die vandaag ook het best draaien .Vooral de cold storing is een sterke groeisector. De natie installeerde in dit opzicht onlangs een eigen windmolen die als “slimme energiebron” fungeert voor de elektriciteitsbevoorrading van de diepvriesmagazijnen. Diepvriesopslag vergt nu eenmaal veel stroom.
Globaal doet Luik Natie aan nationaal en internationaal transport van containers in combinatie met transport op de kades. Het bedrijf werkt daarbij binnen een straal van zowat 350 kilometer.