“Tijdens een brainstormsessie over nieuwe businessprojecten vertelde ik een kennis over het algoritme van TikTok. Ik was tot de conclusie gekomen dat dat erg geografisch gedreven werkt. Het leek me interessant om op basis van die vaststelling iets te creëren dat zowel ondernemers als consumenten iets zou bieden. Coin Cache is daar organisch uit voorgekomen”, vertelt oprichter Vincent Bawua (29).
“Het opzet is eenvoudig: op vrijdag of zaterdag kondig ik via TikTok een nieuwe zoektocht aan. Potentiële deelnemers krijgen de exacte locatie te zien waar ik de munt verstopt, zij het ingezoomd. De dagen daarna plaats ik een aantal hints via TikTok, die je kan beschouwen als de vervanger van de coördinaten tijdens geocaching. Woensdag of donderdag wordt de munt uiteindelijk gedropt.”
Een wedstrijdvorm die aanslaat, zo blijkt. “Meestal wordt de munt na tien minuten gevonden. De winnaar is vaak iemand tussen 18 en 30 jaar die ons kent via TikTok. De vinder krijgt een prijs die wordt uitgereikt door de onderneming waar de munt verstopt lag. Op die manier krijgt zij extra naamsbekendheid en geniet de winnaar van een mooie beloning. Win-winsituatie dus. En voor wie er net naast grijpt, voorzien we een leuke troostprijs: Ferrero Rochers”, lacht Bawua.
Dat Bawua voor Antwerpen koos om zijn project uit te rollen, hoeft niet te verbazen. “Ik heb een sterke link met deze stad. Mijn grootouders zijn hier geboren en getogen en van hen heb ik ook die typische figuurlijke Antwerpse dikke nek geërfd. Het is fijn om die op deze manier naar buiten te brengen.”
Rooskleurige toekomst
Als het aan de ondernemer ligt, is de Koekenstad zeker geen eindstation. “Ik ben ervan overtuigd dat Coin Cache huge wordt. De vraag is niet of er een variant komt in Gent, maar eerder of dat in franchise gaat gebeuren of ik hem zelf uirol. Bovendien breiden we binnenkort onze wedstrijdvormen uit. En vergeet niet, alles is volledig gratis. Doe mee en ontdek hoe leuk het is”, besluit Bawua.