Een omgevingsvergunning is nodig om alle activiteiten op de luchthaven te kunnen voortzetten. De Vlaamse regering besliste eind vorig jaar in haar visienota dat Antwerp Airport verder mag blijven groeien, zowel in lijndiensten voor toeristen als in zakelijke vluchten, maar die beslissing heeft volgens luchthavenuitbater LEM geen impact op de vernieuwde vergunningsaanvraag. “Wij moeten binnen de milieu- en geluidsnormen van de vorige vergunning blijven, dat heeft de Vlaamse overheid ons wettelijk zo opgelegd. Wij hebben dan ook geen enkele intentie om het luchthaventerrein of de activiteiten uit te breiden. Het is nu aan de minister om onze aanvraag verder te bekijken en te beslissen”, zegt adjunct-CEO Ann Vanpraet van LEM.
CEO Eric Dumas benadrukt dat “de buurtbewoners in de toekomst geen bijkomende hinder zullen ondervinden. Integendeel, we zullen alle kansen grijpen om de eventuele hinder voor de omwonenden te verminderen door in te zetten op innovatie en duurzaamheid, zoals elektrische vliegtuigen.”
Bezwaren
De luchthaven onthoudt zich van verder commentaar om de “rust en sereniteit” te bewaren. Want het laat zich voorspellen dat er heel wat weerstand zal komen tegen de nieuwe vergunningsaanvraag. De vorige aanvraag voor een omgevingsvergunning trok de luchthaven zelf weer in nadat er negatieve (overheids)adviezen en meer dan drieduizend bezwaren waren ingediend.
Actiegroepen zoals Vliegerplein voeren al jaren een hardnekkige strijd met als einddoel een sluiting van Antwerp Airport, geruggensteund door politieke partijen als Groen. Zij hekelen vooral de miljoenen euro overheidssteun die jaarlijks nodig zijn om de luchthaven open te kunnen houden. Ook juridisch is er een krachtmeting bezig. Het hof van beroep moet zich binnenkort uitspreken over mogelijke bouwovertredingen, een rechtszaak die de luchthaven in eerste aanleg had gewonnen. Recent kwam daar nog een dagvaarding bovenop voor mogelijke milieu-inbreuken. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir liet zich toen ontvallen dat de uitkomst van deze zaak “een rol kan spelen voor de toekomstige vergunningsaanvraag”.
Vorig jaar stegen 239.500 passagiers op vanop de luchthaven van Deurne. Met net geen 100.000 passagiers is TUI met voorsprong de grootste speler. Vanaf 30 juni breidt de luchtvaartmaatschappij haar aanbod toeristische lijndiensten uit met Tenerife, Turkije en Kreta, wat het totaal voor deze zomer op elf bestemmingen brengt.