ANTWERPEN – Luc De Clerck stond in 2012 mee aan het roer van Avantida, dat in 2017 werd overgenomen door een Amerikaans bedrijf. Nadat hij nog twee jaar aan boord bleef, startte hij vorig jaar Cinvio op. We blikken met hem terug op deze succesvolle bedrijfsoverdracht.
Avantida legt zich toe op een platform voor containerlogistiek, waarbij rederijen en transporteurs worden samengebracht om het logistiek proces te optimaliseren en containers optimaal te laten hergebruiken. Het bedrijf werd in 2012 opgericht door Patrick De Deken, Luc De Clerck en Mark De Keyser. In 2017 werd het bedrijf al verkocht.
“Dat kan snel lijken, maar we zaten op een kantelpunt. Avantida was al actief in een achttal landen. En om verder te schalen op internationaal vlak is er kapitaal nodig. Dat kan je vinden via venture capital, ofwel moet je een investeringspartner zoeken”, doet Luc De Clerck zijn verhaal.
Die partner werd gevonden in het Amerikaanse INNTRA, die het bedrijf volledig overnamen. “Initieel was het niet de bedoeling om volledig te verkopen, maar het was hun uitdrukkelijke vraag. We hebben een afspraak gemaakt dat ik na de overname nog twee jaar zou blijven. We zijn toen gegroeid van 8 naar 23 landen, dus de missie was volbracht.”
Ondertussen heeft Luc De Clerck met Cinvio een nieuw bedrijf opgericht. “Ik heb twee jaar in het bedrijf gewerkt, maar toen voelde ik dat rapporteren aan iemand niet zo goed mijn ding is. Het was tijd voor nieuwe avonturen.”
Goed voorbereid
Om een koper te vinden, liet Luc De Clerck zich niet begeleiden. “Maar eens we een koper hadden gevonden, hebben we ons laten begeleiden door een goede advocaat. Want langs de kant van het Amerikaanse bedrijf zit er dan plots wel een leger advocaten tegenover jou.”
Dat je bedrijf verkoopbaar moet zijn, is de belangrijkste tip die Luc wil meegeven aan anderen. “We hebben altijd voor ogen gehouden dat we een bedrijf wilden bouwen dat verkoopbaar is. Dat is spijtig genoeg genoeg niet het geval bij ieder bedrijf. Denk maar aan een solide klantenbasis, een deftige structuur van de organisatie, winst maken, enzovoort.”
“De Amerikaanse overnemer heeft vooral ook heel veel met de mensen intern gesproken. Uw key-mensen moeten dus echt wel goed zijn. Als zij snel door de mand vallen, staat de overname op de helling.”
Heb je zelf plannen om je bedrijf te verkopen of een overname te realiseren? Het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) staat je graag bij met raad en daad! Volg zeker ook de activiteiten in het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht, die georganiseerd wordt van 16 tot 20 november 2020.