Lola blaast dit jaar 10 kaarsjes uit. Het trendy merk van het Antwerpse bedrijf Finesse bewijst dat plastic tafellinnen wel degelijk een toekomst heeft. Lola staat dan ook voor een geheel eigen styling, een trendy product en een selectieve distributie. In functie van tien jaar Lola werkt het bedrijf samen met drie bekende illustratoren.
Niet zo lang geleden hadden tafelzeilen een oubollig imago. Hoe spreek je met zo’n product een nieuw publiek aan? Voor zaakvoerders Jan De Cuyper en Dirk Patteet is het duidelijk: “We werken hoofdzakelijk voor het hogere marktsegment. Onze klanten zijn bewust bezig met decoratie. Het zijn mensen die houden van een frisse stijl. Bovendien is ons tafellinnen veilig om te gebruiken. Het tafellinnen van Lola wordt uitsluitend in Europa gemaakt en is volledig vrij van ftalaten. We zetten er graag onze handtekening op: het merk staat telkens afgedrukt op de bovenkant.”
Om in te spelen op het trendy segment vernieuwt Lola jaarlijks zowat de helft van haar collecties. Zo blijft het merk actueel en staan concurrenten een stap achter. Niet de grote massa, maar selectieve distributie is waar het moederbedrijf Finesse naar streeft. Lola vind je dus alleen maar in luxueuzere winkels. Bijvoorbeeld in chique tuincenters.
Stap voor stap verovert Lola de wereld. Het tafellinnen wordt verdeeld in 12 Europese landen. Ook in België, Nederland en Frankrijk. En er zijn groeiplannen voor Japan. “We verkopen in Japan al een paar jaar rechtstreeks aan enkele winkelketens. Net als in Europa gaan we daar in de toekomst veel meer maatwerk leveren, omdat smaken soms verschillen. Ook binnen een bepaalde regio. We gaan onze marketing en merchandising daar specifiek op aanpassen.”
Om haar verjaardag te vieren, gaat Lola samenwerken met drie illustratoren die elk op hun manier bewijzen dat een gebruiksvoorwerp er ook leuk kan uitzien. Het gaat om Annemie Berenbrouckx, Pieter Gaudesaboos en Tom Schamp.
Annemie Berebrouckx studeerde toegepaste grafiek and illustratie aan Sint-Lucas Antwerpen. Ze schrijft en illustreert prentenboeken voor eerste lezers en educatieve uitgaven. Annemie is vooral bekend van de boeken over Jules, het figuurtje dat in Ekeren zelfs een bronzen standbeeld heeft. “Eten en drinken brengt mensen samen. Ik houd van koken, lekker eten en gezellig lang tafelen. Ik houd ook van Zuid-Franse markten en van retrojurken en –hoeden. Ik heb getracht om dat allemaal samen te vatten in mijn ontwerp Foodlovers voor Lola 10 jaar.” (www.mijnjules.be)
Auteur, illustrator en vormgever Pieter Gaudesaboos spreekt met zijn humor en fantasie alle leeftijden aan. Zijn werk is speels, origineel en ietwat absurd en nostalgisch. Voor het boek “Roodlapje” kreeg hij een boekenpluim. Pieter werkt vaak met collages en gemengde technieken. “Met mijn ontwerp nodig ik iedereen uit om het glas te heffen op 10 jaar Lola. Ik wou een fris en speels ontwerp, vol kleur en details. Eentje dat doet dromen van de zomer. Ik zie een park met spelende kinderen, een bal die komt aanrollen, blote voeten in het gras, flessen en glazen, …” (www.gaudesaboos.be)
Tom Schamp is een illustrator met een eigen stijl met acrylverf en veel oog voor detail. Heel typisch is het gebruik van diepe, felle kleuren. Tom werkt voor zowel kinderen als volwassenen. Zijn geïllustreerde kinderboeken, hebben ook in het buitenland veel succes. “Ik werk graag werk met beelden die op bezoek gaan bij mensen thuis. Boeken, posters en tijdschriften zijn daar heel geschikt voor. De oppervlakte en de activiteiten die mensen intussen uitoefenen zitten soms in de weg. Maar bij tafellinnen is dat geen probleem. Ik vind het leuk om met de leesrichting van beelden te spelen. En mijn werk moet altijd “appetijtelijk” zijn.” (www.tomschamp.com)