De beslissing komt er door de stijgende aankoopprijzen van fairtradeleveranciers in Peru en de koers van de dollar en dat in combinatie met de steeds stijgende productiekosten. “We willen onze eindprijzen schappelijk houden, dat kan enkel door een tussenpartij te schrappen”, vertelt ze in haar open brief. “Daarom moeten we met pijn in het hart de samenwerking met verdelers voorlopig stopzetten. We zijn onze vaste verdelers enorm dankbaar voor de afgelopen jaren.”
Stukken van LN Knits zullen dus voortaan alleen online zijn te vinden en in haar showroom in Brasschaat. “Onze onlineverkoop is al jaren in stijgende lijn en we zien hier enorm veel potentieel, ook in het buitenland. Mensen kunnen nog steeds stuks passen tijdens onze ‘private’ shoppingdagen”, gaat ze verder.
LEES OOK. LN Knits steunt slachtoffers Oekraïne en Antwerpse daklozen
Vastgeroeste tijdslijnen
In 2023 zal het merk ook afstappen van “ouderwetse en vastgeroeste tijdslijnen in de mode-industrie”, waarmee Kegels refereert aan seizoensgebonden kledingstukken en solden.
Concreet zal het merk winterartikelen verkopen in de winter en zomerse artikelen in de zomer. Kegels maakt ook komaf met solden in januari en integreert meer basismodellen in ‘een vaste collectie’ die niet in prijs worden verlaagd.
Volgens Kegels staan ook steeds meer mensen stil bij het circulaire aspect van kledij en zijn ook bereid daar wat meer voor te betalen. “Je betaalt meer, maar je kan er jarenlang of zelfs je leven lang plezier aan hebben.”
“We geloven sterk in onze nieuwe strategie en hebben ook een sterke collectie om mee van start te gaan”, sluit ze af.