Discounter Lidl opent vandaag een eerste stadswinkel op de Antwerpse Frankrijklei. Zo’n 18 jaar na de opening van de eerste Lidl in Vlaanderen lijkt de winkelketen daarmee het offensief op de steden ingezet te hebben.
Lidl is er in die 18 jaar perfect in geslaagd om zich als discounter te positioneren op de Vlaamse distributiemarkt. “Wij hebben vandaag een marktaandeel van 7,5%”, zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. “Wij zijn vandaag de enige distributieketen die nog marktaandeel wint.”
De investering in een Antwerpse stadswinkel is zoveel als een heus experiment. De keten wil kennelijk ervaren hoe de stedelingen gaan reageren op het initiatief. Lidl was tot nog toe vooral in de stadsrand gevestigd en langs grote invalswegen. Elke winkel beschikt daartoe over een grote ruime parking.
“Het is dan ook nogal vanzelsprekend dat wij ons concept in dit opzicht enigszins aangepast hebben”, zegt Pieterjan Rynwalt. “Wij bieden op de Frankrijklei bv. extra veel slaatjes, broodjes en menuutjes aan. Je krijgt er als klant zelfs een expressootje aangeboden, toch wel uniek binnen onze keten.”
Dit neemt niet weg dat de ruimte van de winkel naar alle verhoudingen toch wel heel groot blijft. Dat komt oa. omdat traditionele aanbiedingen als textiel bv. niet gegeven worden.
Lidl heeft met de opening op de Frankrijklei ook 26 nieuwe jobs gecreëerd. De discounter telt vandaag zo’n 300 vestigingen. Indien de city van Antwerpen een succes wordt zal het concept ook ongetwijfeld uitgerold worden in andere Vlaamse steden.