Leo Pharma heeft verscheidene blockbusters in huis

leoMet een omzetcijfer van 27 miljoen euro heeft Leo Pharma zich een stevige plek veroverd op de Belgische geneesmiddelenmarkt. De Belgische dochter van de Deense groep heeft verscheidene producten in huis waar nogal wat patiënten na al die jaren mee vertrouwd zijn. In de branche heeft men het over “blockbusters.” “Vooral onze crèmes tegen de huidaandoening psoriasis, Dovobet en Xamial zijn hier goed bekend”, zegt gedelegeerd bestuurder Hilde De Swaef.

Leo Pharma heeft zijn activiteiten in Wilrijk en het Nederlandse Breda sinds enkele jaren bijeengebracht in Lier. “We kozen voor de Pallieterstad omdat we dachten dat Lier vlot bereikbaar was”, zegt Hilde De Swaef. “Naderhand bleek dit niet altijd het geval. Maar de centrale ligging tussen Nederland, Antwerpen en Brussel is toch wel een belangrijke factor.”

Het Deense concern is onderhand al meer dan 100 jaar oud en is vertakt over de hele wereld. In Lier worden de administratieve formaliteiten voor België afgedaan. Zo de registratieprocedures, de opvolging van de prijzenproblematiek en de terugbetaling, de distributie van de eigenlijke producten enz. “Neen, wij hebben hier geen eigen productie. Wij verzorgen voornamelijk de procedures die de Deense geneesmiddelen moeten volgen.”

Toch is de omzetstijging die Leo Pharma realiseert wel merkwaardig. “Ja, we groeien stevig door. Volgens mij komt dat omdat wij in onze marktniches onderhand nog maar weinig concurrentie ondervinden van zogenaamde generische producten. Wij zijn nu eenmaal ook sterk gespecialiseerd. Niet enkel in producten tegen psoriasis. Ook ons antibioticum Fucidin, ons product tegen trombose, Innohep en onze antistollingsproducten zijn belangrijke geneesmiddelen die hun werking bewezen hebben en die goed bekend zijn bij de Belgische dokters.”

Ondertussen wordt het prijzenbeleid van de kant van de Belgische overheid in Lier van dichtbij opgevolgd. “De terugbetalingspolitiek van de overheid is effectief bepalend voor onze toekomst als Belgisch bedrijf”, zegt Hilde De Swaef nog.

Vanwaar die leeuw, Leo Pharma? “Ons bedrijf werd destijds gesticht in 1908 toen twee apothekers een lokale apotheek in Kopenhagen overname. Het embleem van die apotheek was helemaal toevallig een leeuw. Dat beeld dragen wij na al die jaren nog altijd mee.” Leo Pharma is ondertussen als bedrijf eigendom van een stichting. Dit betekent ook dat alle winsten uit de geneesmiddelenproductie systematisch geherinvesteerd worden in vernieuwende research binnen de groep.