Reggy Palemans (38) en Björn Van den Broeck (35) vullen met hun bedrijf Urban Publishing Pop-Up sinds kort leegstaande winkelpanden op met led-schermen die reclamefilmpjes afspelen.
Reggy is zaakvoerder van het vastgoedbedrijf Luxestate. “In die job stoot ik vaak op mooie panden op goede locaties die al jaren leeg staan”, zegt Reggy. “Daarom heb ik beslist om enkele panden te huren en ze op te smukken met grote televisieschermen die reclamefilmpjes kunnen afspelen.”
Is dat een aanwinst voor het straatbeeld? “Zeker wel”, zegt Reggy Palemans. “De donkere led-schermen vallen extra op omdat we de rest van de panden met witte stickers afplakken. Daardoor valt de reclame beter op en krijgt elk merk optimale aandacht. Het pand trekt zo de aandacht van voorbijgangers. De panden worden daardoor ook aantrekkelijk voor investeerders.”
Als die investeerders in zo’n pand een nieuwe winkel willen openen, mogen de reclameschermen dan weg? “Dat is alleszins de bedoeling”, zegt Palemans. Urban Publishing Pop-Up zou dan een vergoeding krijgen van de verhuurder van de panden, omdat zij nieuwe investeerders hebben aangebracht.
Het principe is dus simpel, maar wel innovatief. “Dit concept bestaat nog niet in Europa”, zegt Reggy Palemans. “Daarom hebben we een patent genomen op ons idee. We hebben nu al telkens één pand gehuurd in Madrid en Valencia om daar reclameschermen in leegstaande panden te plaatsen. We werken daarvoor samen met heel goede partners in Spanje. Voor de Duitse markt zijn we momenteel volop in onderhandeling met mogelijke partijen.”