De aanbieder van gebruikte Apple-toestellen Leapp lanceerde begin dit jaar een Belgische webshop en opende eind maart een eerste fysieke winkel in hartje Antwerpen. Deze zomer is Gent aan de beurt en eind dit jaar wil Werner Bruyns, COO van Leapp, al een derde pand openen in Brussel, Leuven of Hasselt.
In Nederland beschikt Leapp reeds over zeven fysieke winkels en een webshop. Het bedrijf werd opgericht in 2011 en in 2014 geroemd als vierde snelst groeiende bedrijf en snelst groeiende retailer van Nederland. Leapp Group draaide vorig jaar meer dan 7 miljoen euro omzet. De keten wil dit jaar België en Duitsland veroveren en verder uitdeinen naar het zuiden van Europa en Scandinavië. Voor eind dit jaar mikt de groep immers op 20 miljoen euro omzet en verwachten ze meer dan 50.000 artikelen te verkopen. Ook voor België zijn de ambities groot.
Leapp, de multichannel retailer waar consumenten via de site of in de winkelpunten refurbished Apple-aanbiedingen zoals een MacBook, MacBook Pro, iMac, Mac mini, Mac Pro, iPhone of iPad kunnen kopen, wil dit jaar nog 2 winkels openen in België. Naast de winkel in de Antwerpse Kloosterstraat staat de opening van de volgende store eind deze zomer gepland in het centrum van Gent aan de Brabantdam.
“We zien een enorm groeipotentieel in de Belgische markt. De resultaten van de Leapp-store in Antwerpen zijn boven alle verwachtingen. De mogelijkheid om gebruikte (refurbished) Apple-producten aan te kopen is hier nog niet zo bekend. Onze producten zijn interessant voor iedereen, zowel voor bedrijven als particulieren, die niet het nieuwste van het nieuwste wenst maar toch een toestel wil dat perfect werkt want onze toestellen zijn 100% gekeurd en in perfecte technische staat. Een refurbished product kost gemiddeld toch zo’n 10 tot 70% minder dan de nieuwe variant afhankelijk van de leeftijd en specificaties. En dat is dus niet alleen economisch interessant voor de consument. De aankoop van een gebruikt toestel dat helemaal werd gereset, is ook ecologisch verantwoord.”
Meer dan 80% van de Apple-gebruikers gebruikt maar de helft van de capaciteit van het toestel dus voor veel consumenten is bijvoorbeeld een Mac Book van drie of zelfs vijf jaar oud die volledig is geüpdatet, gereset en voorzien van nieuwe software de perfecte uitkomst. Ongeveer 45% van de klanten zijn “gezinnen met thuiswonende kinderen en die kopen wel eens een iPad of iPhone voor hun kroost die dan enkel gebruikt wordt om bijvoorbeeld spelletjes te spelen. Dan is de laatste nieuwe tablet of smartphone echt niet nodig en met Apple heb je wel het voordeel dat je weet dat het een kwalitatief product is. Uit klantenonderzoek is gebleken dat het veelal Windows-gebruikers zijn die een refurbished Apple-product bij Leapp kopen. “Consumenten die Apple te duur vonden en door de lagere prijs toch de stap nemen. En eenmaal Apple-gebruiker, blijven ze Apple-gebruiker.”, voegt Bruyns er nog aan toe.
De producten die Leapp verkoopt zijn afkomstig van zowel particulieren als van bedrijven. “We werken veel samen met de Apple Premium Resellers die door Apple gecertificeerd zijn. Maar ook via einde leasingcontracten en producten uit faillissementen of demotoestellen halen we een deel van ons aanbod binnen. Ook belangrijk voor de verkopers: alle data worden professioneel gewist. Alle software wordt verwijderd. Dus de nieuwe eigenaar koopt een gebruikt ‘nieuw’ product met garantie!”
Werner Bruyns stond 8 jaar aan het hoofd van Coolblue in België en was verantwoordelijk voor de groei van de Nederlandse retailer in ons land. Hij koos in België voor Leapp bewust voor een soft-launch strategie totdat de teams van de technische, logistieke en klantendienst op punt stonden en ze de klanten op een correcte manier kunnen bedienen.