Telefonie is bij veel ondernemingen een ernstige kostenfactor. Het komt er dan ook op aan tegen voordelige tarieven te kunnen werken. LCR Telecom is al sinds 1994 als alternatieve operator actief op de telecommarkt. Vandaag positioneert het bedrijf uit Wommelgem zich vooral naar de KMO’s toe. “Maar dan gaat het ons niet enkel om de prijzen”, zegt zaakvoerder Wim Raes van het bedrijf uit Wommelgem. “Het gaat ons net zo goed om de kwalitatieve service voor de klanten.”
De liberalisering van de telecommarkt kwam pas in 1998 goed op gang. LCR Telecom was toen evenwel al enkele jaren actief en had allerlei systemen op de markt gezet om de professionele gebruikers toch al te laten genieten van open telecomsystemen. Een en ander liep weliswaar nog altijd noodgedwongen via het netwerk van Belgacom maar de mogelijkheden werden geleidelijk aan verruimd.
Vandaag staat LCR Telecpm voor een compleet aanbod aan voordelige telecomdiensten. Dat gaat dan van vaste en mobiele telefonie tot internet. Een en ander is gekoppeld aan een uitgebreide en gepesonaliseerde klantendienst. “Wij hebben er al die jaren een punt van gemaakt onze klanten snel en accuraat te kunnen dienen. Een bedrijf dat ons opbelt heeft gegarandeerd binnen de drie beltonen een gespecialiseerde medewerker aan de lijn die kan voorthelpen.”
Die dienstverlening krijgen de klanten bv. ook in de facturatie van hun telefoniekosten. Alle bestemmingen tot op stadsniveau worden aangegeven. De klant krijgt een overzicht van de duurste gesprekken, de meest gebelde nummers, de gesprekken per lijn, de evolutie op jaarbasis, per dag en per uur enz.
Maar vanzelfsprekend is het de klanten in eerste instantie toch nog altijd om besparingen te doen. Zaakvoerder Jan Van den bosch garandeert de bedrijven dat ze hoe dan ook op meerdere vlakken goedkoper af zijn bij LCR Telecom dan bij een gewone operator. “Wij bieden in dit opzicht verscheidene select-formules aan waarbij niet enkel op de gesprekken maar ook op de abonnementen voor de huur van de lijnen en de nummers kan bespaard worden.”
LCR Telecom werkt vandaag met 12 personeelsleden. “Het is nooit onze bedoeling geweest om op termijn zo groot te worden als Belgacom. Dat is onze filosofie niet. Het gaat ons om de toegevoegde waarde die we kunnen realiseren. Dat geldt ook voor ons klantenbestand. Ons is het niet om de Coca-Cola’s van deze wereld te doen. Wél om de kleine ondernemingen die bij de grote operatoren veelal tussen twee stoelen vallen.”
LCR Telecom is destijds opgezet door drie vennoten. Wim Raes en Jan Van den bosch zijn na al die jaren met z’n tweeën overgebleven.