Dat laatste meest ingrijpende onderdeel van Oosterweel start op 6 december 2023. Het openbaar onderzoek voor de Bypass loopt momenteel en tot 24 september “Nog dezelfde dag dat we van minister Zuhal Demir (N-VA) onze vergunning zullen krijgen, gaan we meteen van start met de bouw van deze alternatieve weg voor het later af te breken Viaduct van Merksem”, aldus Hellemans in zaal De Kaekelaar.
Vaartkaai
“Maar zelfs dan zal deze hele operatie zeven tot acht jaar vergen”, had Hellemans meteen de aandacht van de Schotense ondernemers. Die zijn namelijk amper bekomen van de anderhalf jaar lange afsluiting van de Metropoolstraat langs het Albertkanaal. Daar rijden dagelijks 17.000 wagens en vrachtwagens over. Eind dit jaar wordt de Vaartkaai in Merksem, wat verderop tussen de Tjalkstraat en de R1, dus voor een veel langere periode buiten gebruik gesteld.
“Er staat dan ook heel wat te gebeuren”, aldus Hellemans. “De Bypass die vanaf 6 december vorm krijgt langs de zijde van het Sportpaleis loopt tussen het knooppunt van de R1 met de E313 (Antwerpen-oost) en het knooppunt van de R1 met de E19 en de A12 (Antwerpen-noord) ter hoogte van de Jozef Masurebrug in Merksem. Intussen herschapen we het Viaduct van Merksem met de R1 in een verdiepte Ring met Ringparken. Omdat het verkeer moet kunnen blijven rijden tijdens die werken, leggen we eerst een Bypass of tijdelijke snelweg aan. Zo houden we tijdens de werken het verkeer op de snelweg en weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem.”
Drie rijvakken
De Bypass zal drie rijvakken tellen in elke richting en ligt ongeveer op dezelfde hoogte als de bestaande Ring. Je zal er wel maar 70 km per uur op mogen rijden om de geluidsoverlast te beperken. De tijdelijke weg, die later opnieuw wordt afgebroken, krijgt volgens Luc Hellemans ook geluidsschermen van vier meter hoog en een stil wegdek. Maar echte alternatieven voor de bedrijven in Merksem en Schoten, hun klanten, leveranciers en medewerkers, werden door de Lantis-CEO niet voorgeschoteld. Buiten dan de Park and Rides – “binnen tien jaar staan die allemaal vol” en de Donkeys, de oranje deelfietsen die de voorbije maanden overal in de stadsrand opdoken.
Cleo magazine
Over omleidingen en dies meer, bleven de ondernemers op hun honger zitten. Luc Hellemans probeerde het positief te houden. Om die boodschap van voortgangsoptimisme verder te verspreiden, zal Lantis in oktober ook uitpakken met Cleo. Dat wordt een lifestylemagazine en wil niet zozeer de van nature uit in Oosterweel geïnteresseerde werkende man informeren over de vorderingen van de grootste werf van Antwerpen maar ook de vrouw meekrijgen, “de hoeksteen van het gezin.”
“Je mag Oosterweel echt wel vergelijken met de bouw van de Notre-Dame in Parijs en Taj Mahal in India. Op een luchtige manier zullen we de vele de voordelen en fascinerende aspecten van dit project belichten aangevuld met kook- en uittips. Lantis doet hiervoor beroep op uitgeverij Roularta, dat Cleo twee keer per jaar bij 214.000 gezinnen in de provincie Antwerpen zal brengen. Want iedereen moet weten dat we stap voor stap onze ambitie waarmaken: van Antwerpen de meest leefbare stad ter wereld maken.”