Over wat er in Knokke gebeurd is, laat de Antwerpse Birgit de Jager van Labellov zich niet uit. “Wij focussen op onze business”, zegt ze. En die is booming. Veertien jaar geleden begon De Jager een webshop. Ze verkoopt andermans designertassen voor een commissie. Vandaag heeft Labellov twee fysieke winkels, tien medewerkers en maandelijks honderdduizend bezoekers op de website. Het idee van de Antwerpse bleek briljant. De tweedehandsmarkt in luxegoederen groeide sinds 2010 gigantisch snel en zal dat volgens experten nog even blijven doen. “Iedereen heeft nu wel door hoeveel geld er ligt te slapen in de kasten”, aldus de onderneemster. “Niet alleen in de kasten, maar ook op zolder en in de kelder.”
“Een Birkin Bag van Hermès blijft elk jaar stijgen in waarde en wordt tweedehands vaak duurder verkocht dan nieuw”
Birgit de Jager
“Er wordt verwacht dat de resell-markt tegen 2026 groter wordt dan de retailmarkt”, zegt De Jager. “Tweedehands wordt populairder dan nieuw, niet alleen in de mode. Op Vinted vind je nu ook tweedehands elektronica.” Een preloved designer bag is duurzaam en iets budgetvriendelijker dan een nieuw exemplaar. En in sommige gevallen een mooie investering. “Een Birkin Bag van Hermès brengt meer op dan goud. Die tas blijft elk jaar stijgen in waarde en wordt tweedehands vaak duurder verkocht dan nieuw. Hermès heeft er zo’n exclusief, moeilijk te verkrijgen item van gemaakt, dat klanten meer betalen omdat ze er echt eentje willen.” Labellov heeft op dit moment 27 Birkin Bags te koop op zijn website. De goedkoopste is 9.850 euro, de prijzigste 69.500 euro.
Tas van 200.000 euro
“De duurste tas die ik ooit verkocht, was een Himalaya Birkin”, vertelt De Jager. Een wit-grijs exemplaar in krokodillenleer. “Een verkoper uit Hongkong gaf me er 200.000 euro voor. Hij wilde hem voor nog meer van de hand doen.” In de winkel in de Verlatstraat zal je geen Birkin zien staan. Evenmin vind je er een Kelly – ook een populair model van Hermès – of handtassen van Chanel. “Tassen van meer dan 5.000 euro zetten we niet in de winkel. Voor de veiligheid. Verkopers houden ze bij tot ze verkocht zijn. Potentiële klanten kunnen een afspraak maken om de handtas te komen bekijken, dan brengt de eigenaar ze even naar hier. Maar er zijn nooit meer dan twee van die dure tassen tegelijkertijd in de winkel.”
“Tassen van meer dan 5.000 euro zetten we niet in de winkel. Voor de veiligheid. Verkopers houden ze bij tot ze verkocht zijn”
Birgit de Jager
De meeste tassen in het Labellov-aanbod zijn wel te bekijken in de winkel. Potentiële verkopers sturen ze gratis op, laten ze oppikken of brengen ze binnen op een van de pop-upevenementen van Labellov. “Dan bepalen we een verkoopprijs in samenspraak met de verkoper. Die hangt af van de staat, de ouderdom en de populariteit van de tas in kwestie. De Flap Bag is de it-bag (of populaire bestseller, red.) van Chanel: daar zal altijd vraag naar zijn. Trends spelen ook mee. Momenteel is de Baguette van Fendi weer populair, omdat het merk ze opnieuw op de markt heeft gebracht. De marktwaarde van tweedehands Baguettes is daardoor enorm gestegen.”
Een kwestie van vertrouwen
Labellov verkoopt de tassen in consignatie. Ze worden tentoongesteld op de webshop, maar blijven eigendom van de verkoper tot ze verkocht zijn. De winkel verdient een commissie op de verkoopprijs. “Als de prijs onder 300 euro ligt, krijgt de klant 50 procent. Tussen de 300 en 2.000 euro ontvangt de klant 60 procent, boven de 2.000 euro is het 70 procent.” Voor de peperdure stukken is er geen vaste regel. “Boven de 10.000 euro leggen we de commissie vast in samenspraak met de verkoper”, aldus De Jager. Verkopers geven op die manier een mooie cent weg, maar ze kopen zo heel wat zekerheid. “Mensen vertrouwen ons. Ze weten dat wij onze authenticatie heel grondig doen, dat ze verzekerd zijn als hun tas niet veilig aankomt, enzovoort.”
“Mensen vertrouwen ons. Ze weten dat wij onze authenticatie heel grondig doen en dat ze verzekerd zijn als hun tas niet veilig aankomt”
Birgit de Jager
“Als je even googelt, vind je genoeg verhalen over platformen als eBay of Vinted. Mensen die een tas van Louis Vuitton bestellen, en een fles water krijgen bijvoorbeeld.” De Jager en haar team krijgen heel zelden te maken met verkopers met slechte bedoelingen of valse tassen. “De drempel bij ons is heel hoog”, klinkt het. “Verkopers moeten een paspoort afgeven. We krijgen hun rekeningnummer. Ze tekenen ook een contract waarin staat dat we meteen naar de politie gaan als we een valse tas binnenkrijgen. Ze zijn dan zelf verantwoordelijk voor handel in namaakgoederen.” Een waterdichte manier om te zien of een tas gestolen is, is er helaas niet. “Maar onze procedure schrikt voldoende af, denk ik.”
Namaak herkennen
Het team van Labellov is opgeleid om namaak te herkennen. Ze volgen bijscholingen en hebben een database met foto’s en gegevens om te raadplegen. Birgit is zelf gespecialiseerd is de Birkin en de Kelly. “Sommige namaaktassen zijn heel goed gemaakt. Het verschil zit hem in de stiksels, het leer, de gedrukte letters, het logo. Zelfs bij de minste twijfel nemen wij een tas niet aan. Ik heb het al eens meegemaakt dat een klant boos terugkwam met een brief van Hermès die bevestigde dat haar exemplaar wel degelijk echt was. Als het over een van de duurdere handtassen gaat, raadplegen we een expert in Parijs.”