’t Werkhuys – drie ondernemers met migratieroots Foto: Joris Herregods

Kwetsbare jongeren realiseren ondernemersdroom in Antwerps ’t Werkhuys

ANTWERPEN - Een twintigtal jonge ondernemers met migratieroots stellen zaterdag via een expo in ‘t Werkhuys niet alleen zichzelf maar ook hun ondernemingstraject voor. Zij zitten boordevol frisse, innovatieve en vernieuwende ideeën. Drie gedreven jongeren die hun eigen baas zijn, vertellen hun verhaal.

Will-Limba Moleka (23): “Boeken lezen moet weer een trend worden bij jongeren”

Van literaire evenementen tot leesclubs organiseren: dat is hetgeen waar Will zich het liefst mee bezighoudt. Will heeft Congolese en Nederlandse roots. Hij verhuisde naar België omdat er hier een breed aanbod was qua studierichtingen. “Ik heb in het secundair Economie-Moderne Talen gestudeerd. In het vijfde middelbaar werd ik enorm geïnspireerd door mijn leerkracht Nederlands. De manier waarop hij zijn liefde voor literatuur uitte, vond ik geweldig. Ik hou enorm veel van boeken en literatuur.”, begint Will zijn verhaal.

Will organiseert elke zondagavond in de Antwerpse café Boekowski een leesevenement voor boekenliefhebbers. “Mijn onderneming heet Limba. De plaatsen op mijn evenement zijn beperkt tot 14 personen. Iedereen brengt een eigen boek mee. We lezen ieder op zich ons eigen boek en als ijsbreker spreken we tijdens de pauze over de boeken in kwestie. Op deze manier dragen we kennis over aan elkaar. Het voelt net alsof we ons in de tijd van de Franse saloncultuur bevinden.”

 

Bookstagram

Hoe Will op het idee kwam om een eigen leesclub te organiseren? “Tijdens de pandemie was ik gestart met een bookstagram. Ik plaatste aanvankelijk vooral lezersrecensies op de stories van mijn persoonlijke account. Ik kreeg berichten van mijn volgers dat ze het jammer vonden dat mijn recensies al na 24 uur verdwenen. Dat gaf mij een duwtje in de rug om een account te maken en daar boekbesprekingen op te plaatsen.”

Will wenst met zijn onderneming in de voetsporen van zijn leerkracht Nederlands te treden. “Mijn ambitie is om workshops te geven over heel Vlaanderen en aan te tonen dat lezen cool is. Ik wil graag als rolmodel fungeren. Je hebt nog veel jongeren die kwetsbaar zijn en niet in contact komen met boeken. Ik wil ook hen toegang geven tot de boekenwereld. We hebben ook meer mensen met kleur nodig die literatuur promoten. Ik wil dus graag ook lokale Belgische schrijvers met migratieroots promoten. Ik heb me daarom aangesloten bij Samoo. Een organisatie die een model heeft uitgewerkt om kwetsbare jongeren te leren ondernemen en hen te helpen om hun dromen na te jagen”

Volg Will op zijn Bookstagram Limba Reads.

Raihana Amiri (24): “Met mijn onderneming wil ik kwetsbare vrouwen helpen uit hun schulp te kruipen”

Raihana Amiri is geboren in Afghanistan en getogen in Antwerpen. Ze studeert Toegepaste Architectuur aan Thomas More Mechelen en zit in haar laatste jaar. Raihana is iemand die veel ambities en dromen heeft. Eén daarvan realiseerde ze vorig jaar. In de zomer van 2022 richtte ze haar eigen onderneming ‘Studio Amiri’ op. Bij Studio Amiri verkoopt Raihana decoratieve en bodylotion kaarsen. “Het vertrekpunt van mijn onderneming is mijn moeder. Ze heeft buiten huisvrouw zijn geen ander leven gekend. Ik wilde haar helpen om haar talenten te ontdekken. Zo opperde ik het idee om samen met haar kaarsen te maken”, steekt Raihana van wal.

Raihana zet zich graag in voor vrouwenrechten en wil kwetsbare vrouwen inspireren om uit hun schulp te kruipen. “Afghaanse vrouwen zijn zeer getalenteerd. Ze kunnen veel meer dan allen maar koken en huishouden. Ik heb mijn moeder overtuigd om kaarsen te maken. Het was in het begin niet eenvoudig. Ik vertelde haar dat het normaal is om fouten te maken. We zijn er aan begonnen en we zijn met de flow gegaan.”

 

Vrouwenrechten

“Het is een project met vallen en opstaan”, zegt Raihana over haar onderneming. “Met Studio Amiri wil ik op lange termijn kwetsbare vrouwen een plaats geven waar ze als persoon kunnen groeien. Decoratieve kaarsen maken is geen eenvoudig proces. Het is wel wat meer dan gieten, de wax opwarmen en weer uit de mal halen.”

“Mijn ambitie met mijn onderneming is om mijn kaarsen in fysieke winkels te verkopen. Momenteel staan mijn kaarsen in de rekken bij het conceptstore SheHub. Ik heb onlangs ook een nieuw product op de markt gelanceerd. Het concept van bodylotion kaarsen staat nog niet bekend in Europa. Ik heb getracht dat gat in de markt te vullen. Je kan de gesmolten kaars op je lichaam smeren. De producten kunnen via Instagram besteld worden.”

Om af te sluiten heeft Raihana een boodschap voor de lezers: “Het leven is héél moeilijk. We moeten elkaars toeverlaat en lichtpunt zijn.”

Volg Studio Amiri op Instagram.

Oumaima Zafraoui (25): “Ik wilde mijn passie voor pralines en reizen combineren.”

Bij The Chocolate City van Oumaima proeven we van kwalitatieve, ambachtelijke en smaakexplosieve chocolade. Chocoladechef Oumaima is gefascineerd door wereldsteden en chocolade. Ze creëert smaakcreaties van tajines met ras el hanout, Mexicaanse hoeden, de Eiffeltoren en de piramides van Gizeh. “Ik startte met mijn onderneming tijdens de pandemie. Ik heb een cursus als chocoladebewerker gevolgd aan de PIVA bakkersschool. Tijdens de lockdown wilde ik mijn droom najagen.”

Het is Oumaima’s ambitie om de beste pralines van Antwerpen te verkopen. “Ik werk met authentieke Belgische chocolademerken. De exotische kruiden haal ik uit diverse Aziatische en Marokkaanse winkels. In het begin werkte ik met gewone smaken. Door het traject van Jong Ondernemend en Ondersteunend bij Samoo gaf ik mijn onderneming meer vorm. Ik begon na te denken over de branding en het concept.”

 

Chocoladewinkel

Aanstaande zaterdag lanceert Oumaima haar eigen webshop. “Ik ben zeer verheugd dat ik binnenkort mijn eigen webshop mag voorstellen. Ik heb er hard aan gewerkt en doe mijn job met hart en ziel. Mensen kunnen ook een beroep op mij doen voor speciale gelegenheden. Toen ik in Marokko was, kreeg ik een bestelling voor een feestje. Mijn pralines vielen er goed in de smaak. Dat maakt me heel gelukkig.”

Het levensmotto van Oumaima is dat je ver geraakt als je geduld hebt. “Als ondernemer moet je geduld hebben en uit je fouten leren. Zo kom je heel ver. Mijn droom is om mijn eigen chocoladewinkels uit te baten in de luchthavens van Zaventem en Schiphol. Maar stiekem hoop ik dat ik mijn pralines wereldwijd kan verkopen.”

Volg Oumaima op haar persoonlijke Instagram om bestellingen te plaatsen en haar leven als chocoladechef tot op de voet te volgen.

Bezoek haar webshop op www.thechocolatecity.be