Kunststofverwerkende bedrijven zoeken geschoold personeel

kunststofDe kunststofverwerkende industrie maakt zich steeds meer zorgen bij het latent gebrek aan goed geschoold personeel. Door de snelle technische ontwikkelingen van de afgelopen jaren moet het opleidingsniveau van de werknemers verbeterd worden. Flexibiliteit is een bijkomende prioriteit.

De bedrijven hebben in dit opzicht samen met de sociale partners, verenigd in de paritaire vzw PlastIQ, een nieuw masterplan opgesteld om een antwoord te bieden aan de uitdagingen waarvoor de sector staat. Nieuwe technieken, nieuwe producten en een nieuwe organisatie-aanpak binnen bedrijven vragen immers nieuwe vaardigheden van werknemers. Door hier sterk op in te spelen kan de sector mee het verschil maken in een internationale context. Het masterplan werd onlangs voorgesteld aan de kunststofverwerkende industrie en diverse stakeholders.

De komende jaren staat de kunststofverwerkende industrie voor grote uitdagingen: geschoold technisch personeel vinden, een intern en extern opleidingsbeleid uitwerken rond de (bedrijfs)specifieke verwerkingstechnieken om de technische kennis van medewerkers te verhogen, de taken flexibeler organiseren, de inbreng en inzetbaarheid van medewerkers verhogen,….

Deze knelpunten zijn aangeduid in een studie, uitgevoerd door de Stichting Innovatie en Arbeid (StIA) van de Sociaal Economische Raad van Vlaanderen (SERV), in opdracht van de sociale partners in de kunststofverwerkende industrie. Doelstelling was om na te gaan welk effect daarvan te verwachten valt op de vereiste competenties van medewerkers in de toekomst.

Aan de hand van 15 bedrijfscases werden de competentie- en opleidingsnoden van de toekomst helder in kaart gebracht. De 15 deelnemende bedrijven:
* Amcor Flexibles Transpac NV,
* ANL Plastics NV,
* ATMI Life Sciences,
* Bayer MaterialScience NV,
* Deceuninck,
* Didak Injection,
* Dyka Plastics NV,
* McBride S.A.,
* MIKO Pac NV,
* Quadrant EPP Belgium NV,
* Samsonite Europe NV,
* Tekni-Plex Europe NV,
* Tupperware Belgium NV,
* Vector Packaging Europe NV,
* Vitalo Industries NV.

“Uit de studie is gebleken dat bedrijven steeds complexere en meer gesofistikeerde producten maken met een grotere toegevoegde waarde. Vaak gaat het om producten op maat van de klant. Het gevolg is dat de productieprocessen ook steeds complexer worden en dat werknemers meer technische kennis nodig hebben bij het uitoefenen van hun job. De competentievereisten van werknemers voor productiefuncties nemen ontegensprekelijk toe”, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder van essenscia vlaanderen.

Om op een snelle en doeltreffende manier te kunnen inspelen op deze uitdagingen heeft essenscia vlaanderen in nauwe samenwerking met Federplast.be en de vakbonden uit de kunststofverwerkende sector in de paritaire vzw PlastIQ (het vroegere WVOK vzw) een actieplan voor de sector uitgewerkt met als doel een antwoord te bieden op de nood aan geschoolde en competente, toekomstige en bestaande medewerkers.

In de periode 2014-2016 worden verschillende projecten opgezet om geschoolde werknemers naar de sector te trekken en om de competenties van de bestaande werknemers te versterken. Zo komt er een opleidingsaanbod op maat van de bedrijven en hun medewerkers, dankzij een intense samenwerking met het onderwijs, met externe opleidingscentra en met andere sectoren.

Daarnaast onderneemt de sector ook verschillende sensibiliseringsacties rond de eigen industrie om mensen kennis te laten maken met de industrie en eventueel te overtuigen om voor een job in de sector te kiezen. “PlastIQ wil met concrete acties direct inspelen op de uitdagingen waarvoor de sector staat. Met ons project Plastic Lab bijvoorbeeld willen we kinderen warm maken voor onze sector. Ze zamelen in de klas zelf plastic in en met behulp van het Plastic Lab dat naar de school komt, verwerken ze het tot een gloednieuwe brooddoos of smart phone houder, ze experimenteren met bioplastics of ze ontwerpen met een 3D-printer een eigen logo of sleutelhanger”, zegt Frans Dieryck, voorzitter van PlastIQ.