Zes grote kranen op de MSC Home Terminal aan het Delwaidedok in Antwerpen zijn met nog eens vier meter verhoogd. Ze steken nu 42 meter boven de kaaien uit. Per kraan werd 1,2 miljoen euro geïnvesteerd.
De containerschepen worden steeds groter. Op de containerterminals moeten de portaalkranen in dit opzicht mee groeien. Op de terminal van PSA en MSC aan het Delwaidedok werden zes zogenaamde superpostpanamax-kranen van 38 meter naar 42 meter gebracht door onder de steunbalken een verhoogde constructie aan te brengen. “Een nieuwe kraan kost vandaag 7,25 miljoen euro”, zegt kraanmanager Michel Van Ginneken. “We hebben daarom een offerte uitgeschreven om de bestaande kranen aan te passen aan de hoogte van de moderne containerschepen van het ulc-type. De aanbesteding werd gewonnen door kranenbouwer Kalmar die heavy lifter ALE uit Nederland engageerde om de klus mee te helpen klaren. Het ging finaal om een operatie van telkens 1200 ton per stuk.”
Het project voor de zes kranen liep over negen maanden. Het kwam er oa. op aan om de starheid van de kranen te behouden. In dit opzicht werden de grondbalken verstevigd en steunen aangebracht aan het frame langs de waterkant van de kraan. Ook zijn de lift en de trap voor het personeel verlengd en is de elektriciteit gedeeltelijk vernieuwd.
De MSC Home Terminal beschikt vandaag over in totaal 24 containerkranen en nog eens drie mobiele kranen. De MSC Home Terminal is een joint venture tussen terminaloperator PSA en het scheepvaartbedrijf MSC.