De twee bandencentrales van VR uit Kontich en Mortsel gaan als franchisers deel uitmaken van het netwerk van Profile Tyrecenter. Beide centrales worden reeds enkele jaren geleid door zaakvoerders Dirk Wuyts, Jef Van Reet en Peter Kik. De bandenmarkt staat vandaag ongetwijfeld onder druk. De consumenten stellen de aankoop van nieuwe banden in de aanhoudende crisissfeer liever uit. Dit neemt evenwel niet weg dat de markt volgens zaakvoerder Jean-Louis Maes van Profile Tyrecenter nog ongekende mogelijkheden heeft.
Profile Tyrecenter is een keten van franchisebedrijven die sinds 1988 gegroeid is vanuit Nederland. Profile Tyre Belgium werd daar onder de holding The Alwaysbemobile Company als Belgische entiteit ingepast en heeft in al die jaren een netwerk uitgebouwd van meer dan 100 vestigingen. Met Passion Pneu, een keten in het zuiden van het land werd een breed samenwerkingsakkoord uitgetekend.
Profile Tyrecenter focust zich op banden- en velgenservice voor particulieren, bedrijven en leaserijders. Je kunt er merken als Continental, BF Goodrich, Dunlop of Good Year kopen. In sommige vestigingen van de keten kun je overigens ook de gewone garageservice krijgen. “We zijn een franchise organisatie die onze aangesloten bedrijven een actieve ondersteuning geeft op het vlak van marketing, sales en IT”, zegt zaakvoerder Jean-Louis Weemaes. “Wij runnen in Antwerpen een administratieve hoofdzetel van waaruit we voor onze aangesloten partners een ruim platform opzetten. Het is immers voor een zelfstandige onderneming vandaag niet meer evident om alle marktontwikkelingen op het vlak van bv. e-commerce, aankoopbeleid of publiciteit op te volgen. Onze franchisers betalen de groep in dit opzicht een fee waardoor ze meteen ook kunnen genieten van de schaalvergroting binnen de groep.”
De markt is ondertussen bovendien niet zo makkelijk. In de uitlopers van de crisis houden de consumenten de vinger op de knip. Ze stellen de aankoop van nieuwe banden uit. “We zagen onze cijfers verleden jaar dan ook licht dalen”, zegt Jean-Louis Weemaes. “De ontwikkelingen zijn zeker niet schrikbarend negatief maar we moeten toch bijsturen. Voor een keten als Profile Tyrecenter geeft een en ander evenwel ook opportuniteiten. Onze professionele uitstraling biedt kansen om ons marktaandeel in te toekomst nog te verruimen.”
Groeikansen ziet Jean-Louis Maes vooral in Limburg en in het Brusselse. Daar zitten nog duidelijk gaten in de markt.
Profile Tyrecenter gaat de twee zaken in Mortsel en Kontich op termijn volledig restylen en herinrichten naar het Next Generation Concept van de groep: een gezellige wachtruimte, een gratis kopje koffie tijdens het werken, narrowcasting en gratis Wifi zijn slechts enkele elementen die een bezoek aan Profile Tyrecenter VR aangenaam en klantvriendelijk moeten maken.
Profile Tyrecenter VR stapt per 1 september tegelijkertijd ook in het e-commerce verhaal dat Profile Tyrecenter in de herfst van 2013 lanceerde. Met de eenvoudige bandenzoekmodule op www.profile.be kunnen banden en velgen makkelijk online besteld en betaald worden, waarna meteen een afspraak vastgelegd wordt voor de montage.