Komono staat voor de grote doorbraak

komonoZe zijn nauwelijks vijf jaar op de markt maar ze hebben onderhand al een heel internationaal netwerk uitgebouwd. Raf Maes en Anton Janssens hebben met hun merk Komono in een razend tempo de hele wereldmarkt veroverd. Ze verkopen hippe brillen en trendy uurwerken die best betaalbaar blijken.

Merkwaardig toch hoe snel een merk kan doorbreken. Komono kun je vandaag over nagenoeg de hele wereld vinden. Raf Maes en Anton Janssens hebben met hun flashy design aansluiting gevonden bij zo’n 50-tal internationale distributeurs die hun producten opgenomen hebben in hun netwerk. Sommige zijn maar actief in één land, andere dekken ook meerdere landen. De brillen en de uurwerken passen in de jonge lifestyle van vandaag. Ze harmoniëren met de streetwear brands in de steden.

Anton Janssens en Raf Maes werkten al zo’n tien jaar in de distributie van mode-artikelen zoals kleding, schoenen en accessoires tot ze tot de conclusie kwamen dat ze eigenlijk ook een eigen merk zouden kunnen lanceren. Ze kenden de markt als geen een en stelden vast dat de verkoop van accessoires er in die wereld “maar een beetje bij hing.” Niemand legde het accent op accessoires.

Vandaar hun beslissing om de markt te gaan bewerken met  brillen en uurwerken. Vanuit de optie dat ze een sterk concept konden ontwikkelen met het accent op kwaliteit en haalbare prijzen hebben ze Komono in no time een eigen gezicht meegegeven. Hun producten worden aangemaakt in China, de distributie geven ze in handen van de bedrijven die ze uit hun vroeger leven nog kenden.

Na hun blitze opstartjaren hebben Maes en Janssens Komono sterk gestructureerd.  Ze tekenen vandaag voor een omzet van zowat  5 miljoen euro en stellen zo’n 20 personeelsleden tewerk. Dit alles met eigen middelen. Ze staken elk 25.000 euro in hun project en houden hun firma stevig in handen.

Het is nu afwachten of ze ook de grote sprong voorwaarts aan kunnen. De Amerikaanse markt ligt open.  Raf Maes is in dit opzicht enkele tijd geleden  naar Amerika verhuisd waar hij dichter bij de klanten komt te zitten. Amerika tekent nu al voor de helft van de omzetcijfers. Het kan dus alleen maar verder in stijgende lijn.