Antwerpen is een internationale draaischijf van de koffiehandel. Daar is Koffie Rombouts F. een merkpaal bij. Het bedrijf uit Aartselaar heeft het al die jaren uitstekend gedaan. Het boekjaar 2014 werd afgesloten met een beperkte omzetstijging tot 141 miljoen euro (+0,84%).
De financiële resultaten liggen in de lijn van de voorgaande cijfers. Dat blijkt uit de jaarrekening die onlangs gedeponeerd werd bij de Nationale Bank. De bedrijfswinst steeg tot 6,7 miljoen euro, de geconsolideerde winst bleef net onder de 4 miljoen euro.
Hugo Rombouts, Xavier Rombouts en Michèle Boulangé sturen het bedrijf voorzichtig bij. De horeca is daarbij nog altijd de belangrijkste afzetmarkt voor Koffie F. Rombouts in België. 40% van de omzet gaat naar tavernes, cafés en salons waar een koffie nog tot de dagelijkse tradities behoort. De horeca heeft het vandaag moeilijk. Ook Rombouts onderkent de druk op de sector. Vandaar dat er inspanningen gedaan worden om de horeca-uitbaters bij te staan. De R&D-mensen experimenteren met nieuwe types expresso machines bv. Een goede cappuccino maken is niet evident. Een taverne met een goede cappucino trekt trouwe klanten aan.
De particuliere markt neemt 30% voor zijn rekening. Rombouts is een groot kwaliteitsmerk. Het bedrijf hecht ontzettend veel belang aan de selectie van de koffiebonen, de manier van koffie branden, de juiste mengelingen, de goede temperatuur, de juiste timing….”
Het saldo van de omzet gaat naar de b2b-business, de verkoop aan de bedrijven. Rombouts heeft in tientallen grote ondernemingen eigen koffiemachines geïnstalleerd waar het personeel graag op geregelde tijdstippen zijn koffietje komt drinken.
Foto: Xavier en Hugo Rombouts