Kinepolis draaide in de eerste zes maanden van 2023 een omzet van 285,3 miljoen euro. Dat is een kwart (25,1 procent) meer dan in dezelfde periode vorig jaar en 19,8 procent meer dan in de eerste helft van het precovidjaar 2019. De nettowinst kwam uit op 20,8 miljoen euro, tegen 9,1 miljoen euro in de eerste jaarhelft vorig jaar.
Het aantal bezoekers steeg tegenover een jaar geleden met 22,8 procent tot 16,8 miljoen, maar zit zelfs met een uitbreiding van het aantal cinemazalen nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Op vergelijkbare basis, dus zonder de sindsdien overgenomen of nieuw geopende bioscopen, kwam de groep uit op 74,8 procent van de bezoekers in de eerste helft van 2019.
Topfilms
CEO Eddy Duquenne ziet een mooi groeipotentieel in de grotere vraag naar “beleving” en de toenemende bezoekersaantallen. Die herstellen evenredig met de toename van het internationaal filmaanbod, zegt hij. Topfilms als Avatar 2 en The super Mario Bros. Movie deden het goed de voorbije maanden. Het succes van zomerfilms Barbie en Oppenheimer zit nog niet in de cijfers.
Kinepolis verwacht geen fundamentele impact van de staking in Hollywood. “De precieze impact hangt af van de duur van de staking en individuele beslissingen van studio’s. Er zit echter heel wat filmcontent in de pijplijn en Kinepolis heeft er alle vertrouwen in zijn schermen te kunnen vullen met kwalitatieve lokale en internationale films”, klinkt het.