Kavus moet het vooral van mondreclame hebben

kavusHij droomt ervan om ooit nog een eigen koffiehuis op te starten. Kris Van Overveld nam enkele tijd geleden Duytschaever Koffie over uit Ekeren en bouwde er met zijn merk Kavus in Kalmthout een nieuwe zaak rond. Kavus doet het vandaag uitstekend. “Ik heb vandaag te weinig tijd over om naar mijn klanten toe te gaan”, zegt hij.

Koffie is vandaag weer geweldig “in”. De cultuur rond het drinken van een kopje troost dringt overal door. Kris Van Overveld werkte lange tijd als verkoper in een garage maar onderkende de commerciële mogelijkheden van een koffiebranderij in zijn buurt waarvan de eigenaars ermee gingen stoppen. Met zijn commerciële ingesteldheid ging hij er meteen tegenaan en bouwde zijn eenmanszaak Kavus uit tot een gerespecteerd merk. Zeker in het noorden van Antwerpen kun je onderhand in verscheidene horecazaken zijn koffies drinken. “Ik heb marketing gestudeerd. Ik wist dat ik iets kon verkopen. Auto’s of koffie, dat maakt op zichzelf niet veel verschil.”

Kavus is in dit opzicht gebouwd rond een totaalaanpak. Het gaat erom dat het merk niet alleen de koffie zelf levert maar ook de koffiemachines, de bijproducten als melk, suiker en chocolaatjes en tevens de service naar de machines toe. De verkoop aan particulieren loopt via enkele plaatselijke winkels. De particuliere verkoop is evenwel geen prioriteit. Kavus oriënteert zich immers vooral naar bedrijven en horecazaken. Kantoren, ondernemingen, koffiebars, restaurant enz. Koffie in recepties, koffiecorners, wachtkamers enz. Een eigen koffiehuis? “Ja, daar denk ik wel geregeld aan. Het zou de naambekendheid van Kavus uiteraard kunnen versterken. Het zou mooi zijn maar voorlopig zijn we daar nog niet aan toe.”

Kris Van Overveld is er zich ondertussen wel van bewust dat hij Kavus op termijn niet meer alleen aankan.Vandaag doet hij het nog allemaal zelf: koffiebonen selecteren, branden, verpakken, klanten contacteren. Naarmate de verkoop groeit en er meer koffie gebrand wordt zal er personeel moeten aangeworven worden. Vandaag draait Kavus nog voornamelijk op mondreclame. Op termijn moet ook dat anders.