Het akkoord tussen de twee spelers komt met een kapitaalverhoging van 3,5 miljoen euro voor Twintag. Eerder al werkte de dataspecialist samen met ExxonMobil.
“Tijdens de corona-crisis hebben we een strategische denkoefening gedaan rond het doorgedreven gebruik van product-gerelateerde data in onze value chains”, vertelt Raf Cornelissen van ExxonMobil Chemical. “Toen we begin 2021 de markt ingingen op zoek naar oplossingen, botsten we op Twintag. Ons pilootproject in Houston bevestigde dat Twintag’s platform een solide basis is voor onze digitale ambities. De nieuwe strategische samenwerking met Katoen Natie kan nu ook de schaal creëren om wereldwijd met ons samen te werken.”
QR-code
Met een twintag, vaak een QR-code, koppelt het bedrijf een digitale component aan een fysiek product. “We bevestigen aan de producten een QR-code die leidt naar een cloudplatform”, zegt Alexander Carpentier, CEO van Twintag. “Op die manier heeft men doorheen de supply chain meteen de juiste productinformatie.”
Katoen Natie verwerft exclusiviteit voor de logistieke toepassingen van Twintag in de chemie en petrochemie. “We keken al langer uit naar de juiste manier om onze logistieke meerwaarde digitaal te vermarkten, en onze initiatieven inzake duurzaamheid digitaal vorm te geven. Een succesvol pilootproject met Twintag hintte duidelijk in de richting van corporate venturing. Er was meteen wederzijdse interesse”, zegt Fabian Leroy, Vice President bij Katoen Natie. Het bedrijf zal de technologie van Twintag wereldwijd inzetten bij klanten.