Katoen Natie schrapt investering in Antwerpen

Huts_Fernand-expo_2011Katoen Natie schrapt een eerder al geplande investering bij zijn logistieke dochteronderneming Logisport  in Kallo. Daarmee houdt de topman van het havenbedrijf, Fernand Huts voet bij stuk. Huts raakte enkele tijd geleden in een conflict verwikkeld met de vakbonden en de overheid over de toepassing van de zogenaamde wet-Major. Die wet regelt sinds 1972 de arbeidsomstandigheden in de Vlaamse havens.

De vakbonden nemen het niet dat Logisport bedienden tewerkstelt in plaats van arbeiders. Dat zou volgens hen helemaal in strijd zijn met de wet-Major. Bij Logisport in Kallo zouden binnen de perimeters van de haven enkel dokwerkers mogen werken. Huts is het daar helemaal niet mee eens. Hij vroeg zich bij wijze van boutade eerder al af of dokwerkers dan BH’s in doosjes moeten steken?

Omdat de overheid tijdens recente bemiddelingspogingen veeleer de kant van de vakbonden lijkt te kiezen dan wel die van Katoen Natie wil Huts nu kennelijk de daad bij het woord voegen en alle verdere investeringen bij Logisport schrappen. In een gesprek met de krant De Standaard heeft Huts effectief bevestigd dat een eerder gepland uitbreidingsproject er in Kallo niet langer komt. Ook al ligt het terrein al klaar en ook al zijn de bouwvergunningen ondertussen al in orde.

“Ik volg mijn klanten”, zegt Huts in het gesprek. “Die willen naar Frankrijk.”

Katoen Natie en Logisport zouden in dit opzicht voor Gent kiezen, voor het Albertkanaal en een nieuw logistiek centrum in Saint-Martin-de-Crau, achter de containerhaven van Marseille. Met die geschrapte uitbreiding zou Antwerpen op die manier verschillende hondeden jobs missen.

Huts herhaalt nog eens dat bestaande investeringen in Antwerpen verder afgewerkt worden. “We starten er echter geen nieuwe meer op. Maar als het werken mij onmogelijk gemaakt wordt dan zal ik ook mijn bestaande activiteitern moeten herzien”, zegt hij in de krant.