Kasmifood sfeerbeelden 2

Kasmifood uit Kapellen lanceert eerste halal reclame in Vlaanderen

"Ramadan Kareem", klonk er gisterenavond door heel wat Vlaamse woonkamers. In een reclamespot voor halal vlees wenst een meisje iedereen een gezegende Ramadan. Dat is een primeur in België, te danken aan de ceo van Kasmifood: Samir El Kasmi.

De reclamespot wordt tot 25 april uitgezonden op de zenders Play4, 5, 6 en 7. Daarmee wil de Belgische ondernemer met Marokkaanse roots Samir El Kasmi, CEO van voedingsbedrijf Kasmifood uit Kapellen, net zoals het Nederlandstalige moslimmeisje in het filmpje de hand reiken naar niet-moslims en zijn afzetgebied uitbreiden naar handelszaken die zijn halalsmeersalades en andere halalvoedingsproducten nog niet in hun assortiment hebben.

“Broodbeleg voor moslims beperkte zich, en beperkt zich in ‘autochtone’ supermarkten en andere plaatsen nog steeds, tot choco, confituur, boter, pinda- en smeerkaas”, zegt Samir El Kasmi. “Ik wil met een ‘Belgisch’ product dat geen deel uitmaakte van de eetcultuur van mij en andere moslims de rest van België en de wereld veroveren. Ongeveer 7% van de Belgische bevolking is moslim, dus de ‘autochtone’ supermarkten laten in feite omzet liggen. Ik ben ervan overtuigd dat de export van het merk Kasmi succesvol kan zijn, want er zijn overal ter wereld moslims die nog nooit een smeersalade hebben gegeten. Ook wil ik niet-moslims en de supermarkten waar ze hun inkopen doen verleiden om halalsmeersalades te proberen, die door hun kruiding ook niet-moslims kunnen bevallen. In elke markt heeft de eerste een voordeel op wie erna komt.”

De eerste stap

El Kasmi heeft dan ook goede redenen om te geloven dat zijn strategie zal aanslaan. “De Carrefour Market aan de Kioskplaats in Hoboken pioniert met de verkoop van onze producten en bevestigt het potentieel van halalvoeding. Om dat te benutten, breng ik nu de eerste reclamespot voor een halalproduct op de Vlaamse televisie. Waar anderen faalden op het gebied van halal, wil ik slagen. We hebben kennis van de halalmarkt, ervaring en onze cijfers bewijzen het vertrouwen van consumenten in het merk Kasmi.”

Vandaag haalt El Kasmi met zijn producten een omzet van 5,5 miljoen euro, maar dat is voor hem niet voldoende. Binnen de vijf jaar hoopt hij zijn omzet te kunnen verhogen naar 35 miljoen euro. Om dat waar te kunnen maken, investeert hij in nieuwe machines en breidt hij zijn assortiment uit. Zijn producten slaan niet enkel aan in België, want in Nederland en Noord-Frankrijk is Kasmifood uitgegroeid tot de marktleider in halalsmeersalades.