De buurtwinkel is sinds corona aan een heropleving bezig. Na decennialang marktaandeel te verliezen aan de grote supermarkten, herontdekten we tijdens de lockdowns de rust en nabijheid van de buurtsupermarkt. Toch is het voor uitbaters een harde wereld. Uit een recent onderzoek van Buurtsuper.be, koepelorganisatie van zelfstandige supermarktuitbaters, blijkt dat in 2022 maar liefst één op drie kleine supermarkten verlies maakte. De concurrentie in België is keihard, de marges flinterdun.
Dat ondervond ook Karel Lambrecht (31), die opgroeide in de Louis Delhaize-supermarkt van zijn ouders op de Fruithoflaan 11 in Berchem. “Klanten begrepen vaak niet waarom een pot choco bij ons een halve euro meer kostte dan in de grote Delhaize om de hoek. Louis Delhaize en Delhaize hebben niets met elkaar te maken, maar dat zorgde voor nog meer verwarring.”
Het beste van het beste
Toen Karel na zijn studies tot handelsingenieur in de zaak stapte, ging hij nadenken hoe de winkel zich meer kon afzetten tegen de grote supermarkten. “Want als klanten honderd meter verder hetzelfde product goedkoper kunnen krijgen, welke meerwaarde bieden wij dan?”
“De prijzen bij ons zijn niet hoger dan die van de betere bakker of traiteur. De leverancier van onze patisserie is een bekende patissier uit Brasschaat, een eclair bij ons kost even veel als diezelfde eclair daar”
Karel Lambrecht
Hij besloot het roer drastisch om te gooien. De Louis Delhaize transformeerde in Atelier N°11: geen miniatuursupermarkt met dezelfde producten aan een hogere prijs, maar een delicatessenzaak met kwaliteitsproducten, gecombineerd met een koffie- en ontbijtzaak. De nadruk ligt op kwaliteit: de beste groenten en fruit, de beste charcuterie, de beste patisserie, enzovoort.
“Wij brengen de beste slager, bakker, traiteur, kaaswinkel, groenteboer en koffiebar samen in één pand”, zegt Karel. “Dat soort zaken verdwijnt meer en meer uit het straatbeeld, dus er is nood aan dit soort winkels.”
Prijzenoorlog
Het beste van het beste, dat komt uiteraard met een prijs. “Maar de prijzen bij ons zijn niet hoger dan die van de betere bakker of traiteur”, zegt Karel. “De leverancier van onze patisserie is een bekende patissier uit Brasschaat, een eclair bij ons kost even veel als diezelfde eclair daar.”
Atelier N°11 mengt zich dus niet in de prijzenoorlog die grote supermarktketens dagelijks voeren. “We vragen geen absurde prijzen, wel eerlijke prijzen”, zegt Karel. “Onze focus ligt niet op de laagste prijs, wel op de beste kwaliteit. Voor de aardbeien uit Hoogstraten gaan we bijvoorbeeld op zoek naar de teler die ons de allerbeste aardbeien kan verkopen. Klanten willen daarvoor een correcte prijs betalen.”
1,5 miljoen
Karel kijkt erop toe dat hij producten aanbiedt die supermarkten niet hebben. “Als ik zie dat Delhaize dezelfde zak chips gaat verkopen als wij, dan haal ik die bij ons uit de rekken. Want wij kunnen niet concurreren met hun prijzen. Dan zeg ik mijn klanten liever om het daar te gaan kopen.”
Karels concept lijkt aan te slaan: de afgelopen vijf jaar kende de omzet van Atelier N°11 een ruime verdubbeling, tot 1,325 miljoen euro in 2023. Voor 2024 mikt de zaak op 1,5 miljoen euro. Daarom is het nu tijd om uit te breiden, geeft de jonge ondernemer aan. “De komende vijf jaar willen we tien nieuwe zaken openen in de regio Antwerpen. We zijn nu op zoek naar franchisenemers. Wie weet, misschien volgt daarna de rest van Vlaanderen.”