Vanaf 1 september 2018 zullen werknemers in heel Vlaanderen met de kantoorbus ook naar Brussel en Antwerpen kunnen pendelen. Het kantoorbus-proefproject dat Colruyt tussen Gentbrugge en Halle en EY tussen Heverlee en Luik invoerden, krijgt dus navolging.
Vanaf september zal een consortium van Vlaamse autobusbedrijven, waarvoor de Beroepsvereniging van Autobus- en Autocarondernemers (BAAV) de coördinatie doet, elke ochtend om 7u30 een kantoorbus inzetten op negen vaste trajecten richting Antwerpen en Brussel. De precieze vertrek- en aankomstlocaties liggen nog niet vast, maar het zou gaan om volgende trajecten: Turnhout-Antwerpen, Brussel-Antwerpen, Hasselt-Antwerpen, Antwerpen-Gent, Gent-Brussel en Brussel-Hasselt. De bussen vertrekken ’s ochtends om 7.30 uur en vatten rond 16 uur de terugrit aan.
De kantoorbus biedt een oplossing voor werknemers die geen tijd willen verliezen tijdens het pendelen. 28 ‘werkplekken’ zijn uitgerust met draadloos internet. En in de kantoorbus zijn een koffiemachine, een vestiaire, een printer en een toilet.
De negen kantoorbussen met vaste lijnen kunnen gebruikt worden door werknemers van wie de werkgever een contract afsluit met het busconsortium. Het BAAV benadrukt dat het uit het vaarwater wil blijven van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn.
Werknemers van de deelnemende bedrijven moeten via een app hun zitje op de kantoorbus reserveren. Bedrijven krijgen elke maand een factuur met hun werkelijk gereden kilometers. De precieze kilometerprijs staat nog niet vast.
Naast de proefprojecten van Colruyt en EY heeft ook in de haven van Antwerpen een aantal bedrijven een eigen busdienst uitgebouwd. Chemiebedrijf BASF legt elke dag bussen in op 15 lijnen om werknemers naar de site te brengen.