Antwerpenaren zetten zicht het meest in voor hun vereniging. Dat blijkt uit de statistieken van de actie “Vollenbak voor de vereniging” van Maes. Met deze campagne roept de bierbrouwer iedere Belgische vereniging op om tot 1.000 euro te verdienen om de clubkas te spijzen. Het opzet is simpel; verzamel zo veel mogelijk Maes kroonkurken of blauwe lipjes en geef jouw vereniging zo dat extra duwtje in de rug.
Het verenigingsleven zit ingebakken in onze Belgische cultuur. Maar heel wat verenigingen hebben te kampen met financiële tekorten. Met deze campagne mobiliseert Maes zijn consumenten om zich te engageren voor hun vereniging. De voorbije 2 jaar wist Maes op die manier 3.000 verenigingen te ondersteunen.
Vorig jaar zette de provincie Antwerpen zich het meeste in voor zijn verenigingen. Op de tweede plaats kwam Vlaams Brabant en West-Vlaanderen klokte af op de derde plaats.
Een treffend voorbeeld van een Antwerpse vereniging die dankzij de campagne van Maes mooie zaken kon verwezenlijken, is vzw Tumbador uit Kalmthout. Zij zamelden de afgelopen jaren maar liefst 5.000 dopjes in voor personen met een beperking in Zuid-Amerika. De opbrengst komt revalidatiecentra in Guatemala en Peru ten goede, waar jongeren met een fysieke handicap geholpen worden.
“De vorige jaren hebben we al een mooi bedrag bijeen kunnen krijgen waarmee we kantoormateriaal voor onze projecten in Zuid-Amerika hebben kunnen aankopen. Dit jaar hopen we voldoende in te zamelen voor de aankoop van nieuw spelmateriaal.” zegt Hans Sterkendries van de Kalmthoutse vereniging. “500 euro lijkt misschien niet veel maar in landen als Peru en Guatemala kunnen we er een heleboel mee realiseren. Dat is meteen ook één van de redenen waarom wij daar actief zijn.” aldus Hans.