FeedForm oprichters Foto: Robin Fasseu

Kalmthouts bedrijf helpt leerkrachten met artificiële intelligentie

KALMTHOUT - ChatGPT is niet alleen een populaire nieuwe tool die studenten kan helpen bij hun huiswerk, het kan ook de taken van leerkrachten vereenvoudigen. De Kalmthoutse start-up FeedForm gebruikt de technologie nu ook om leerkrachten beter te assisteren bij evaluaties. “Als je als leerkracht uitgebreid en concreet rapportcommentaar wil ingeven, kost dat veel tijd. Wij vonden het dus een goed idee om de technologie van GPT-3 te gebruiken om zulk commentaar automatisch te laten genereren”, zegt FeedForm-oprichter Glenn van den Buijs.

De voordelen van technologie als die van ChatGPT zijn nog lang niet allemaal ontdekt. Wel is al duidelijk dat het studenten kan helpen bij het maken van opstellen of van hun huiswerk. Iets voor leerkrachten, lectoren en professoren dus om in het oog te houden.

Maar voor ze de technologie afschrijven, kunnen ze beter even kijken naar wat het voor hen kan betekenen. Dat deed de Kalmthoutse leerkracht Glenn van den Buijs. Hij werkt in zijn start-up samen met een aantal AI-experts.

Zijn vraag: hoe kunnen we het verbeteren van taken en het schrijven van feedback vereenvoudigen voor leerkrachten. Het antwoord van de expert: ChatGPT.

“Onze software fungeert eigenlijk vooral als de assistent of de boekhouder van de leerkracht. Wij ondersteunen hen optimaal bij de administratie rond evaluaties. Het platform probeert de administratieve last van de leerkracht te beperken”, zegt van den Buijs.

Het bedrijfje lanceerde een nieuwe plugin waarbij GPT-3 (een vorige versie van ChatGPT) de resultaten interpreteert van elke leerling en vertaalt naar enkele zinnen die helder zijn voor zowel leerkracht als leerling. Zo kan de technologie de resultaten stap voor stap analyseren.

“In ons platform verzamelen leerkrachten veel data over hun evaluaties. Dan is het ook handig dat een AI-systeem die data analyseert. Na enkele tests zagen we al dat de technologie goed in staat is om concrete en duidelijke feedback te geven en dat dit een enorme hulp kon zijn voor leerkrachten. Hij schrijft dan bijvoorbeeld dat de leerling goed scoort op leesvaardigheid, maar dat er extra aandacht aan schrijfvaardigheid moet besteed worden.”

 

Werken met gegevens van minderjarigen is delicaat. Om privacyredenen gebruikt het programma geen namen van leerlingen. De tool van het team van Glenn moet ook vooral een hulpmiddel zijn voor leerkrachten. “Ze kunnen de automatisch verkregen commentaar bijvoorbeeld kopiëren en plakken in Word en er dan nog persoonlijke notities aan toevoegen. Het zal de echte feedback van de leerkracht niet volledig vervangen.

De leerkrachten kunnen de plug-in nu uittesten, zodat de makers heel wat feedback over de werking kunnen verzamelen. Deze eerste, kleine plug-in moet de opstap zijn naar nog meer integraties met de OpenAI-technologie.

Voorbereiden klassenraad

“We zullen in de toekomst deze technologie nog meer inzetten om de interpretatie van de resultaten voor te bereiden. We denken hier in de eerste plaats aan het voorbereiden van een klassenraad. Het zou zijn alsof je assistent je de notities geeft van de leerlingresultaten en dat jij die voorhanden hebt wanneer de klassenraad begint. Het kan in onze ogen alleen maar leiden tot minder administratie voor de leerkracht”, aldus Glenn van den Buijs.