LEGO Haven studio

Jongeren gaan aan de slag met LEGO containerterminal

ANTWERPEN – Vanaf september kunnen leerlingen uit de eerste en tweede graad secundair onderwijs terecht in de gloednieuwe LEGO® Haven Studio in het Havencentrum. Tijdens een workshop daagt een coach de jongeren uit om een LEGO® containerterminal te automatiseren. Deze opstelling is uniek in Vlaanderen. 

Elk team van twee leerlingen krijgt een specifieke taak in de LEGO® Haven Studio: een containerschip lossen met een havenkraan, de containers op de terminal verplaatsen met een straddle carrier of een trein afladen met een reach stacker. Robots brengen de logistieke flow van een container in beeld. Tijdens een sessie van een halve dag verfijnen de leerlingen hun technische en digitale vaardigheden. Bovendien leren ze ook samenwerken en probleemoplossend denken.

Voorzitter Ludwig Caluwé: “De educatieve pakketten van LEGO® zijn ontzettend populair bij jongeren. Daar spelen we op in. In de allereerste LEGO® Haven Studio in Vlaanderen kunnen ze zelf programmeren, ze leren samenwerken in teamverband én ze leren ook nog eens de haven kennen. Het resultaat is een zeer toegankelijke STEM-activiteit die perfect aansluit bij de missie van het Havencentrum: jongeren enthousiast maken voor de haven en ze zin doen krijgen om er later aan het werk te gaan.”

35.000 LEGO-stukjes

In deze indrukwekkende opstelling, die een hele zaal vult, zitten maar liefst 35.000 LEGO®-stukjes verwerkt. 24 leerlingen gaan er samen met één van de nieuwe coaches van het Havencentrum mee aan de slag.

Maciej Findlik, Head of Sales and Marketing van LEGO® voor Europa en Latijns-Amerika kwam speciaal voor de opening naar Antwerpen: “Bij LEGO® Education is het onze missie om elke student de mogelijkheden te geven om te slagen. We willen dit doen door hun zelfvertrouwen op te bouwen via praktijkgericht en spelend leren. Dat moet hen in staat stellen om levenslang succes te boeken. De Antwerpse LEGO® Haven Studio is een concrete toepassing van dat concept, gericht op alle scholen in Vlaanderen met leerlingen van 12 tot 16 jaar. Het project, dat fysiek en digitaal spel met elkaar verbindt, helpt leerlingen om vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van kritisch denken, creativiteit, codering, samenwerking en communicatie. Leg godt! / Deens voor: Speel goed! /”