Het systeem is eenvoudig: wie iets wil melden geeft in de tool het onderwerp aan, omschrijft de situatie en stuurt de info met één druk op de knop naar de persoon die in het bedrijf is aangesteld om de problemen verder op te volgen.
Simon, de broer van hockeyer en Red Lion Felix Denayer zat samen Willem in de middelbare school, in Brasschaat. Beiden waren al een tijdje actief in de IT-wereld toen ze elkaar nog eens spraken. Dat resulteerde in Trustan. Dat Europa via een online platform de bescherming van personeelsleden in de bedrijven wil garanderen, was natuurlijk mooi meegenomen. De naam Trustan verwijst naar trust of vertrouwen en dat op een anonieme manier.
Niet alleen voor werknemers
“Alles gebeurt uiteraard in volledige anonimiteit. De tool is trouwens niet alleen door werknemers te gebruiken, maar ook door ex-werknemers, stagiairs, sollicitanten, vrijwilligers, consultants, leveranciers, aandeelhouders, bestuurders en eventueel klanten. Alle mogelijke mistoestanden kunnen via de tool worden gemeld”, legt Willem uit.
“Voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers is de verplichting al van kracht. Bedrijven tot 250 medewerkers krijgen nog respijt tot 17 december. Wij zijn nu volop bezig om onze tool nog met andere functies uit te breiden. Zo moeten er bijvoorbeeld ook anonieme bevragingen onder het personeel mogelijk zijn. Het is onze droom om met deze tool alles rond bedrijfscultuur te doen. Nu betaalt een bedrijf tot 100 medewerkers 80 euro per maand. Voor een bedrijf tot 250 medewerkers is dat 100 euro en zo verder oplopend ”, voegt Simon eraan toe.
‘Klokkenluiderswetgeving’
“We zijn nog maar pas in verkoop gegaan. We hebben al enkele bedrijven als klant binnengehaald. Omdat de wetgeving recent is ingegaan en de middelgrote bedrijven (50 tot 250 werknemers) nog respijt krijgen tot 17 december moeten veel bedrijven zich nog bewust worden van de “klokkenluiders”- wetgeving. Maar we zitten toch al met heel wat bedrijven in onderhandeling, ook in Nederland en Spanje. We zien onze tool in ieder geval veel ruimer dan enkel maar om mistoestanden aan te kaarten. Voor een werkgever moet het ook op een positieve manier kunnen worden aangewend”, zegt Willem.