Met het kapitaal, netwerk en de zakelijke ervaring van Dieter en Vincent hoopt Pomton zijn ambities waar te maken: een plaats veroveren voor een klassiek en innovatief mixdrankje. Beide angels brengen 50.000 euro vers kapitaal aan dankzij BAN Flanders: een netwerk dat ondernemers en investeerder samenbrengt. De instap van de angels is deel van een totale kapitaalsverhoging van 500.000 euro.
De eerste business angel is Dieter Wemel, ingenieur van opleiding, ex-McKinsey consultant en nu aan de slag als procesdirecteur bij AutoRepairGroup. Hij zet zijn ervaring inzake bedrijfsprocessen en transformatie in voor Pomton en wordt ook lid van de raad van bestuur. Walter Luyten, die ook van Pomton een grotere onderneming moet maken, is een van de grootste Belgische experts inzake biotechnologie en artificiële intelligentie. Hij deed onder meer onderzoek naar grondstoffen en heeft zo zijn meerwaarde als expert bij een drankenproducent.
Geen ondersteuning of promotie
Pomton bestaat vier jaar en is het initiatief van Nathan Rosenberg en Kim Huyskens, die beide eerder hun sporen verdienden in de drinks-markt. Pomton produceert en verkoopt een verfrissend mixdrankje op basis van pompelmoes sap en tonic. Een drankje dat al heel lang bekend is, maar nog nooit als een volwaardig product gepositioneerd werd.
“Wanneer je daar even bij stilstaat, is het best vreemd dat een drankje dat zo populair is, heel lang geen eigen gelaat had”, zegt Nathan Rosenberg, oprichter van Pomton. “Iedereen kent pomton, maar niemand is ooit op het idee gekomen het als één product met een identiteit en prijs aan te bieden. Je kunt het wel op je kaart zetten, maar er is geen ondersteuning of promotie. Het biedt nochtans een mooie marge en heeft flink wat potentieel”, legt hij uit.
Slim kapitaal
Oprichters Nathan en Kim hopen van Pomton een gevestigde waarde te maken dankzij de business angels. “Slim kapitaal is belangrijker dan miljoenen: onze investeerders bieden hun eigen unieke en intelligente bijdrage. Zo hebben wij al een aandeelhouder die supermarkten uitbaat, maar ook een frisdrankenmarketeer. Al die talenten samen tillen een onderneming naar een hoger niveau. Diezelfde filosofie vonden we meteen terug tijdens onze eerste contacten met BAN Flanders.”
Pomton legt graag de nadruk op de Belgische oorsprong en identiteit van zijn product en merkt ook de positieve effecten daarvan in de markt. ‘De hashtags #ikkoopbelgisch en #ikdrinkbelgisch waren geen dode letter – distributeurs hechten belang aan de lokale positionering tegenover de imperialistische merken.