bbody Foto: Maarten De Bouw

Jill (27) begon 6 jaar geleden sapjes te persen, nu draait ze tot 4 miljoen euro omzet

Ze begon zes jaar geleden sapjes te persen op haar appartement. Zes jaar later heeft Jill Cnudde (27) acht man personeel in dienst en draait ze tussen de 3 en 4 miljoen euro omzet met haar firma BBody. Daarnaast is ze beste vrienden met Anouk Matton en pendelt ze tussen Schilde, Dubai en Ibiza. “Ik wil een gevestigde waarde worden die wereldwijd in alle supermarkten en winkels ligt.”

“Ik geef toe dat ik nogal all over the place ben”, zegt Jill Cnudde. Het is chaos in haar hoofd en in haar huis, want de bestellingen stromen binnen, de uitbreidingsplannen zijn rijp en de inrichting van haar nieuwe kantoor slorpt tijd en aandacht. Cnudde staat met haar BBody op de rand van een internationale doorbraak. “We zijn bezig met een belangrijke deal in Dubai en ook in Ibiza openen zich mogelijkheden”, zegt ze. “Tegelijk zijn we naar een nieuw kantoorgebouw aan het verhuizen: mijn oprit lijkt wel een containerpark. Het zijn wel hectische dagen. It never stops.

Ze schuift me een vruchtensapje voor van eigen makelij: Lover. Met appel, banaan, pitaja, ananas en passievrucht. Verkrijgbaar voor 6,95 euro in haar webshop. Ze maakt er honderdduizenden liter per jaar van.

Cnudde is nu zes jaar bezig met BBody. “Het is als een experimentje begonnen met die juices”, zegt ze. “Ik was net samen met mijn vriend toen, we zijn allebei nogal bon vivants, we gingen vaak naar feestjes en op restaurant. Dus begonnen de kilo’s erbij te komen en daar wou ik iets aan doen. Het moest all natural zijn, want ik heb het niet zo op medicijnen. Ik ben wat beginnen lezen over sapjes waarmee je je lichaam kan cleansen en toen dacht ik: dat ga ik doen.”

Het filmpje dat ze op Instagram zette over dat drankje, leverde heel wat reacties en vragen op: van vriendinnen, daarna van de vriendinnen van die vriendinnen en zo was de trein vertrokken. “Ik was toen nog immomakelaar: ik studeerde nog en werkte tegelijk in een immokantoor. Maar er begonnen mij steeds meer mensen naar die sapjes te vragen. Ik stond om vier uur ’s nachts op om sap te persen, dan ging ik de hele dag werken op kantoor en ’s avonds ging ik nog in heel het land die drankjes leveren ook. Soms moest ik tachtig sapjeskuren maken op één avond, en die bestaan allemaal uit achttien drankjes. Ik sliep toen maar een uur of drie per nacht, dat was slopend.”

Dat zagen ze ook in het immokantoor. “Ik ben daar ontslagen”, zegt ze. “Omdat ik mijn werk niet meer goed deed, en omdat ze op Instagram zagen dat ik met de auto van het bedrijf overal producten ging leveren (lacht). Ik was toen even in paniek, ik was mijn houvast kwijt, maar mijn vriend Christophe is een echte ondernemer. Hij zei mij: je moet hiermee doorgaan want dit wordt een succes.”

Tiktok als informatiebron

Dat is het ook geworden. BBody heeft nu acht man personeel in dienst, er springen nog vier jobstudenten bij. “En we zijn nog altijd aan het uitbreiden”, zegt ze. “In mijn webshop staan nu zestig verschillende producten. Ik heb een COO aangeworven om alles te stroomlijnen. Ik ben dus all over the place, met mijn ideeën, met nieuwe producten. Mijn team rond me brengt daar nu lijn in. Al kan ik nog altijd heel moeilijk om met een neen of met tegenspraak.”

Cnudde “ziet veel op Tiktok”, zegt ze. “Dat is een belangrijke bron van informatie voor me, je vindt er gewoon alles. Tiktok afficheert enkel filmpjes die in lijn liggen van je interesse. Bij mij liggen die vooral in skincare, anti-aging en algemene gezondheidsproducten. Soms krijg ik duizenden filmpjes van Korean Skincare te zien, daar haal ik dan inspiratie uit en ga er vervolgens met een team van lokale specialisten, waaronder dokters en diëtisten, mee aan de slag. Die zeggen me dan waar we wel of niet mee voort kunnen”

Cnudde verkoopt intussen onder meer ook granola, thee, voedingssupplementen, bananenbrood, haarkuren met gefermenteerd rijstwater, ginger shots en collageenpoeder, dat je een stralende huid en beter haar zou moeten opleveren. “Die collageen heb ik zelf ontdekt op een beurs in Dubai”, zegt ze. “Mijn vriend is het type dat het normaal niet eens ziet als ik naar de kapper geweest ben of een nieuw kleedje heb. Maar na twee weken collageen gebruiken zag hij wél dat ik er stralend uitzag.”

“Ik ben out of the box, maar ik maak geen claims die ik niet kan waarmaken.”

Jill Cnudde – BBody

Dat zijn de claims die Cnudde maakt. Het is een dunne lijn. Over zin en onzin van collageen is nog geen wetenschappelijk doorslaggevend bewijs. Over het echte nut van cleansing ook niet. “Alles is gecertificeerd, het FAVV (het Voedselagentschap, red.) zijn mijn beste vrienden, ik heb er al heel vaak contact mee gehad”, zegt ze. “Ik ben out of the box, maar ik maak geen claims die ik niet kan waarmaken. Ik zie ook de cowboys die gezondheidsproducten willen verpatsen en beloven dat het ziektes geneest en dat soort dingen: dat doe ik niet. Ons land is trouwens superstrikt gereglementeerd. Ik zie dat eerder als een voordeel. Als ik een product hier gecertificeerd krijg, kan ik er in zowat heel de wereld mee terecht, omdat ze hier zo streng zijn. Ik heb ook helemaal geen problemen met vragen daarrond: vraag maar raak. Ik vind dat mensen eigenlijk nog te weinig vragen stellen over wat ze allemaal in hun lichaam steken.”

Intussen volgen ruim 70.000 mensen Cnudde op haar persoonlijke pagina, en nog eens meer dan 40.000 op de pagina van Bbody. Ze staat erop om alle berichtjes die ze krijgt zelf te beantwoorden. “Afgelopen zaterdag waren het 433 berichten op één dag. Ik heb nu ook een Whatsapp community waar mensen mij rechtstreeks vragen kunnen stellen. Dan sturen ze drie vraagtekentjes als ik een paar uur niet antwoord. Maar ik doe dat graag, oprecht. Als ik op reis ben en aan het zwembad lig, lig ik vaak Instagramberichten te lezen in plaats van artikels in de Dag Allemaal. Die berichten zijn ook allemaal doorleefde, interessante verhalen, ik vind dat ook een vorm van literatuur. Bij mij stopt het nooit, dat Instagrammen. Mailen doe ik niet: ik gebruik Instagramberichten.”

Matthias Schoenaerts

Ze prijst ook zelf haar producten aan via Instagram, of ze schakelt influencers in. “Véronique De Kock is daar heel belangrijk in geweest”, zegt ze. “Matthias Schoenaerts ook. Die heb ik gewoon een DM gestuurd (een direct message, red.). Nee, ik geneer me daar niet voor. Ik stuur hem hele spraakberichten, totaal geen last van schaamte (lacht). Als je nooit eens springt, blijf je voortdurend aan de grond genageld en geraak je nergens. Nu gebruikt Matthias Schoenaerts mijn producten graag en vraagt hij geregeld nieuwe. Dat is belangrijk: het is een man die zich er positief over uitlaat. Dat helpt.”

Ze is een product van de influencer economy, onmiskenbaar. “Ik noem mezelf geen influencer maar een onderneemster”, zegt ze. “Zelf ga ik zelden iets promoten op mijn socials wat ik zelf niet gemaakt heb. Maar influencers zijn wel heel belangrijk geweest in de uitbouw van mijn bedrijf, ik was daar één van de eerste mee. Ik heb mijn producten naar talloze mensen opgestuurd. Vandaag de dag is dat allemaal moeilijker dan vroeger, nu moet je die mensen ook gewoon betalen in plaats van ze die producten gratis te geven. Maar ik heb bijvoorbeeld nooit de nood gevoeld om reclame te maken in een krant, of op tv.”

Intussen draait het bedrijf tussen de 3 en 4 miljoen euro omzet. De producten liggen in kapperszaken, een aantal supermarkten, apothekers, schoonheidssalons: de lijst is lang. “Ik denk dat we tegen het einde van het jaar aan twintig man personeel zitten. In België zie ik niet veel concurrentie”, zegt ze. “We zijn een brand aan het opbouwen. Ik ga me niet spiegelen aan de Coca-Cola’s van de wereld, maar ik wil wel een gevestigde, wereldwijde waarde worden die in alle supermarkten en winkels ligt. Daarom hebben we naam vorig jaar ook veranderd: van Bikini Body naar BBody. BBody is meer multi-inzetbaar, het is genderneutraler, mensen hadden er ook een misvatting over: je hoeft geen bikini body te hebben om mijn producten te gebruiken. En mannen krijgen er ook geen bikini body van (lacht).”

Het werk stopt nooit, zegt ze. Al staat haar Instagram vol van foto’s in Parijs, Milaan, Dubai of Ibiza. De Chanel-handtassen, Fendi-jassen en Gucci-zonnebrillen spatten van het scherm. “Ja, ik heb een comfortabel leven”, zegt ze. “Ik slaap in de mooiste hotels en ik kom op de mooiste plaatsen. Ik ben er ook niet bang van om dat te delen met de buitenwereld. Vaak ben ik in die hotels op uitnodiging van een merk, of kom ik in pakweg Dubai om een zakelijke deal te sluiten. Dan brei ik daar een paar dagen vakantie aan. Mensen vinden dat leuk om te zien, dat ik de beide zijden van de medaille toon: work hard, play hard. De meeste van de foto’s die ik post, zijn getrokken door Anouk.”

Anouk, dat is Anouk Matton. DJ, influencer, getrouwd met Dimitri Vegas. En hartsvriendin van Jill. “Ze wordt het bruidsmeisje op onze trouw, ze is de meter van mijn dochter. Onze mannen komen ook supergoed overeen, dat vind ik ook belangrijk. Wij zijn super hype women, zo noemen we elkaar: ik vuur haar aan en zij mij. Hoe hoger je klimt, hoe kleiner je cirkeltje vrienden wordt. Ik denk dat ik nog drie vriendinnen heb in mijn leven, which is totally fine. Anouk is er één van.

Dat mondde in 2021 uit in het infame tv-programma Anouk Matton privé, waar Cnudde ook te zien was. Dat programma werd met de grond gelijk gemaakt: “allesbehalve boeiend, eerder bevreemdend. Wat een knuddezooi”, klonk het onder meer in de media. “Ach, het heeft veel aandacht gekregen en any publicity is good publicity”, zegt ze. “Mensen die dat toen zagen, dachten waarschijnlijk: wat een oppervlakkige wichten zijn me dat. Totaal geen probleem mee. Het is ons leven, wij denken nogal crazy. Wij waren toen met geneeskrachtige kristallen bezig, ik heb ze gisteren trouwens nog opgeladen en ik voél die energie dan door mijn lijf stromen. Vandaag zie je die kristallen in elke winkel liggen op elke luchthaven. Zo crazy was het dan misschien toch niet. Was dat tv-programma in Amerika uitgezonden, dan was dat perfect normaal gepasseerd. Hier noemen ze dat dan oppervlakkig en dan hebben ze kritiek: tja. Het is hoe ik mijn leven leid. Als je het niet wil zien, raad ik aan om me niet te volgen: geen probleem.”

Droomhuis

Gelieve dan ook geen waarde te hechten aan het verhaal van hoe ze haar huis kocht, waarschuwt ze. “Ik heb dat huis gemanifest”, zegt ze. Dat manifesteren komt neer op: via je gedachten je dromen en ambities laten uitkomen. “Ik werd een paar jaar geleden uitgenodigd om mijn producten te komen tonen op een evenement. Dat was in de inkom van dat huis. Ik was van mijn sokken geblazen: wat een schitterende plek. Ik heb daar toen stiekem een foto van getrokken en voor mezelf uitgemaakt: dit wordt ooit mijn huis. Ik ben thuisgekomen en heb die foto op een vision board geplakt met mijn toekomstplannen. Toen ik in mijn keuken een koffie dronk, prentte ik in mijn gedachten in dat ik dat al deed in dat droomhuis. En twee jaar later héb ik het gekocht. Dat is voor mij manifesteren. Ik ga dus niet beweren dat je van ziektes kan genezen als je er maar genoeg aan denkt. Maar ik denk wel dat het helpt als je niet de hele tijd loopt te zeuren van: ik kan het niet, het lukt niet. Ik wil niet zo negatief praten tegen mezelf.”

Ze heeft al veel van haar levensdoelen verwezenlijkt, zegt ze. Binnen is ze niet. “Stoppen met werken, dat zou ik nu nog niet kunnen, want veel van onze cashflow pompen we in de uitbreiding van BBody. “Ik zie mezelf ook niet met pensioen gaan: ik kan later mijn productenlijn ook helemaal afstemmen en uitbreiden richting oudere vrouwen. Maar misschien groeien we zo goed verder en komt er ooit een groot merk dat mijn bedrijf volledig overkoopt. Dan kan ik stoppen en de tijd inhalen die ik verloren heb door in de drukte niet bij mijn dochter te zijn. Want mama zijn is nog altijd wat ik het liefste doe.”