JCI kiest Antwerpse ondernemer van het jaar

jansJCI District Antwerpen stelt deze namiddag de vier genomineerden voor die later in maart gekozen kunnen worden tot de Antwerpse ondernemer van het jaar. Junior Chamber International (de vereniging van jonge bedrijfsleiders) legt daarbij het accent op duurzaam ondernemen. Bij voorbereidende selecties werden vier genomineerden aangeduid. Ze kunnen de opvolger worden van Philippe Jans (foto) van Bioelectric uit Ranst die verleden jaar de award binnenhaalde.

Het bedrijf Bioelectric uit Temse haalt energie uit rundermest. Ondernemer Philippe Jans werd in dit opzicht verleden jaar bekroond tot de jonge Antwerpse ondernemer van het jaar 2015. De vier genomineerden komen dit jaar uit totaal andere hoeken:

* Derek Dendievel van Digiti: samen met zijn team van jonge, digitale strategen, designers en developers uit alle hoeken van Vlaanderen werkt Derek Dendievel (33) aan de “digitale présence” van ondernemers. In 2004 wilde Derek de beste in web development en webdesign worden en al spoedig groeide zijn eenmanszaak uit tot een full-service digitaal agentschap met meer dan 30 werknemers in Herentals en New York. Zijn werknemers beloont hij met de nodige inspraak, flexibiliteit, voordelen en een hypermoderne werkplek. Tegelijkertijd zet het team zich in voor het goede doel en met resultaat. Dankzij campagnes als ‘Jingle Smells’ en de ‘Make-A-Wish-applicatie’ haalde Digiti de ‘Digital Marketing Award voor Most Performing Non-Profit Campaign’ binnen én kreeg het bedrijf  de award voor ‘Best Promising Agency’ van 2015.

* Dieter Deceuninck van Eye on Fashion: op 26 jarige leeftijd verkocht Dieter Deceuninck het toen nog onbekend kledijmerk “Desigual” uit de koffer van zijn wagen waarna hij in 2004 zijn bedrijf Eye on Fashion opstartte met als doel kledijmerken te introduceren op de Belgische en Luxemburgse markt. Dit avontuur begon met het Spaanse merk Desigual waarna ook andere merken werden geïntroduceerd. Uit de navolgende veranderingen in de whole en retail sector is de verdere visie van Dieter ontstaan: “visionary brand agency” waarin Dieter naast het aanleveren van de juiste merken, winkeliers ook wil inspireren en hen een doorgedreven service wil aanbieden. Vandaag vertegenwoordigt hij meer dan 10 merken zowel in de wholesale als in de retail. Door passie voor mode en design probeert hij een koers uit te zetten richting de retail van morgen. Dieter zet zijn klanten centraal en inspireert hen met zijn visie, looks en producten om succesvol te zijn.

* Jan De Backer van Fluidda: Dr. Jan de Backer richtte in 2005 Fluidda op en opende ondertussen divisies in Mumbai (2010), New York (2012) en Lissabon (2015). Hij ontwikkelde met zijn team onder meer de gepatenteerde technologie, “Functional Respiratory Imaging” of FRI, genaamd. De FRI geeft een unieke kijk in de structuur en de functie van de longen van patiënten en is een nauwkeurige diagnostische methode die het mogelijk maakt om medicatie voor longziekten sneller en goedkoper te ontwikkelen met oa. een optimale behandeling waardoor de “trial and error” aanpak vermeden wordt. Jan studeerde in 2005 af als lucht- en ruimtevaartingenieur aan de Technische Universiteit van Delft en specialiseerde zich later in toegepaste biomedische stromingsdynamica. Hij behaalde een doctoraat aan de Universiteit Antwerpen. Eveneens is Jan alumnus van de London Business School in Londen en de Columbia Business School in New York. Jan ontving in de loop der jaren enkele prijzen voor zijn innovatief onderzoek in het domein van de longziekten en slaap gerelateerde aandoeningen. Zijn werk werd gepubliceerd in verscheidene internationale tijdschriften.

* Sylvain Naets van Contraload: in 2004 richtte Sylvain Naets Contraload op, een bedrijf gespecialiseerd in het optimaliseren van de supply chain en het faciliteren van JIT leveringen onder de noemer Pooling. Door de combinatie van de juiste mensen en systemen zorgt Contraload ervoor dat zowel pallets als IBC’s steeds efficiënt worden hergebruikt, hersteld of, in geval van grote schade, als nieuwe grondstof worden ingezet. Door intelligent gebruik van hun IT-systeem (POOL-IT) zorgen zij ervoor dat de ladingdragers optimaal worden benut om zo het transport te minimaliseren. Eveneens reduceren zij lege transport kilometers en de CO2 uitstoot, wat een gunstige impact heeft op het milieu. Tien jaar later kent Contraload nog steeds een sterke groei, met de financiële steun van solide financiële partners.