Ivo Willems en Matthias Gommeren Ivo Willems (links), CEO van Cardoen, wordt vanaf maandag 1 juli opgevolgd door Matthias Gommeren. Foto: Dirk Kerstens

Ivo Willems (63) stopt als CEO van Cardoen: “Ik heb vier kleinkinderen en wil ook weleens om halfvier aan de schoolpoort staan”

Ivo Willems (63) stopt als CEO van autohandelaar Cardoen. Hij wordt vanaf maandag 1 juli opgevolgd door Mortselaar Matthias Gommeren (42), die al vijftien jaar voor het bedrijf werkt. “Of ik nu ook in onze reclamespots ga optreden? In het begin wou ik dat zeker niet, maar we zullen zien wat het beste is voor Cardoen”, zegt Matthias.

In het reclamefilmpje voor 75 jaar Cardoen van vorige maand komen ze allebei al aan het woord en nu mag het ook openlijk worden gezegd: Ivo Willems uit Maria-ter-Heide (Brasschaat) wordt vanaf volgende week als CEO opgevolgd door Matthias Gommeren, die al vijftien jaar voor Cardoen werkt.

Lees ook: Autosupermarkt Cardoen viert 75ste verjaardag: “Altijd een buitenbeentje geweest in de sector”

“Ik heb nog zeker tien actieve jaren voor mij en wil in die periode nog iets anders doen”, zegt Ivo Willems. “Daarom stop ik nu als CEO bij Cardoen. Ik ga vanaf 1 juli, net zoals de leerkrachten en schoolkinderen, twee maanden vakantie nemen om mijn hoofd leeg te maken. De zestien jaar die ik bij Cardoen heb gewerkt, waren intens. Ik heb vier kleinkinderen, een meisje en drie jongens van 1,5 tot 8 jaar, voor wie ik te weinig tijd heb gemaakt. Ik wil dat inhalen en misschien ook eens om halfvier aan de schoolpoort staan.”

“Ivo is een icoon, dus hij zal in de komende maanden zeker nog te zien zijn in onze reclamespots”

Matthias Gommeren

Dat wil niet zeggen dat we Ivo Willems niet meer zullen terugzien in de reclamefilmpjes van Cardoen. “Ivo is een icoon, dus hij zal in de komende maanden zeker nog te zien zijn in onze reclamespots”, zegt Matthias Gommeren. “Of ik die rol daarna ga overnemen? In het begin wou ik dat zeker niet, maar we zullen zien wat het beste is voor Cardoen.”

Matthias Gommeren. Foto: Dirk Kerstens

Helft verkochte auto’s is tweedehands

Tegenwoordig worden de auto’s niet alleen duurzamer, maar ook duurder. Veel grote automerken produceren hun kleinere modellen niet meer, omdat die minder winstgevend zijn dan grotere modellen. Ford maakt bijvoorbeeld geen Fiesta meer en ook de Peugeot 108 rolt niet meer van een productieband. En dus zijn de kleinste automodellen die worden verkocht groter dan vroeger. En prijziger.

Mede daardoor is ongeveer de helft van de auto’s die bij Cardoen worden verkocht, tweedehands. Het is dus geen toeval dat de nieuwe CEO van Cardoen al een tijdje de directeur is van het ‘herconditioneringscentrum’ van het bedrijf. “In dat centrum in Wilrijk geven we elk jaar duizenden auto’s een tweede leven”, zegt Matthias Gommeren. “Wij kijken auto’s van twee tot vier jaar oud volledig na, van de techniek tot de banden en de carrosserie. Alleen de écht goede auto’s waarderen we op en verkopen we. We willen hiermee ook een duurzamer bedrijf worden. Want de helft van de CO₂-uitstoot van een auto gebeurt bij de productie en het transport naar de verkoopplaats. Door meer tweedehands te verkopen, daalt de uitstoot van onze sector.”

“Een auto van drie jaar oud is al snel dertig tot 35 procent goedkoper dan een nieuwe auto van hetzelfde merk”, zegt Ivo Willems. “Ik wil wel benadrukken dat we niet elke tweedehandsauto die we hier binnen krijgen, naar ons ‘herconditioneringscentrum’ sturen. Als een tweedehandsauto niet meer in goede staat of te oud is, verkopen we die aan een autohandelaar, niet aan onze eigen klanten.”

Ivo Willems. Foto: Jan Van der Perre

Chinese auto’s

Intussen heeft de Europese Commissie beslist om vanaf 4 juli extra taksen van zeventien tot 38 procent in te voeren op de import van elektrische auto’s uit China. Zullen Chinese auto’s zoals BYD dan duurder worden voor de consument? “Het zal zeker iets doen aan de prijs van een Chinese auto, maar we moeten de precieze impact toch nog afwachten”, zegt Ivo Willems. “De extra importheffing kan makkelijk worden omzeild. De Chinese merken kunnen gewoon een fabriek in Europa openen, zoals BYD vandaag al in Hongarije heeft, en dan is die importheffing niet van toepassing.”

“Ik denk dat de transitie naar een markt die door elektrische auto’s zal worden gedomineerd, tien tot vijftien jaar kan duren”

Ivo Willems

Minder werk voor garages

En dan is er nog die andere olifant in de kamer. Door de opkomst van elektrische auto’s zullen garages zoals Cardoen minder geld kunnen verdienen met het onderhoud van wagens, omdat de motor van een elektrische wagen veel minder onderdelen heeft. “Vandaag krijgen we die elektrische auto’s maar mondjesmaat binnen, omdat ze vooral worden gebruikt als salariswagens. Wij verkopen auto’s aan mensen die hun wagen zelf moeten betalen en die markt staat nog in zijn kinderschoenen”, zegt Ivo Willems. “Ik denk dat de transitie naar een markt die door elektrische auto’s zal worden gedomineerd, tien tot vijftien jaar kan duren. Het is positief dat er minder onderhoudswerk is aan elektrische wagens. Nu loopt de wachttijd om een auto te laten onderhouden in onze centra soms op tot meer dan twee weken. Door de opkomst van de elektrische auto zal die wachttijd verminderen.”