Mathias Daeseleire

Is er gebrek aan gezonde naïviteit bij ondernemende studenten?

Reeds meer dan anderhalf jaar is Mathias Daeseleire PR-manager van SINC dat studenten introduceert en begeleidt in het Antwerpse ondernemersmilieu. Momenteel heeft hij nog geen eigen start-up, maar hij is bijzonder gepassioneerd door gezonde ondernemingszin. 

“Het warm water uitvinden blijkt toch moeilijker te zijn dan ik dacht. Steeds komt theorie tegenover praktijk te staan en wint de rede het duel van de onvermoeide droom. Denk ik teveel na? Durf ik het risico niet aan? Legt de maatschappij mij zoveel druk op dat ik gewoonweg mijn comfortzone niet durf te verlaten”, vraagt Mathias zich af.

Wat bedoel je met een gebrek aan gezonde naïviteit?

Daeseleire: “Studenten staan vaak te lang stil bij de vraag of ze hun idee wel zouden ontwikkelen. Steeds word je geacht, of velen denken dit toch, om een heel concreet businessplan uit te schrijven, een sterk financieel plan voor te leggen en een duidelijke kosten en opbrengstenstructuur aan te tonen. Zo slaan we één van de belangrijkste stappen in het hele plaatje over: durf ondernemen.”

Durf springen

Wat Mathias wil duidelijk maken is dat je als student-ondernemer niet te lang moet pieken over hoe en wat. Gewoon het risico durven nemen. Wat weerhoudt je om te streven naar je dromen? Tijd kan je immers altijd maken!
“Het (gedeeltelijk) rechts laten liggen van alle piekfijne en gedetailleerde plannen achter jouw idee en gewoonweg realiseren wat je wil, dat noem ik gezonde naïviteit. De kans dat jouw idee de wereld zal veranderen is niet groot, maar je gaat er veel uit leren, JA je voelt je goed als je je dromen probeert te realiseren en jezelf overtreft met je eigen kunnen en tot slot JA waar een wil is, is een weg”, zegt Mathias.

Durven falen

Mathias spreekt uit ervaringen opgedaan tijdens diverse gesprekken. Hij benadrukt dat hij doelt op gezonde naïviteit, geen naïviteit pur sang. Natuurlijk moet je nadenken over het financiële, commerciële en juridische plaatje achter jouw idee of project, maar dit mag de wilskracht niet wegnemen. Falen is eenmaal noodzakelijk om te leren, om zelf te groeien als mens en ondernemer én ten slotte om fouten in de toekomst te vermijden.
“Ik ben ervan overtuigd dat elke succesvolle ondernemer verkeerde keuzes gemaakt heeft, verkeerde beslissingen genomen heeft en misschien wel op de rand zat van opgeven. Maar juist op die momenten leert men de essentie van het ondernemen – vooral niet opgeven en dat met een portie gezonde naïviteit”, besluit Mathias.

Sinc organiseert op 18 oktober ‘Hits & Misses’ waar ondernemers getuigen van hun successen en falingen. Hierover meer in onze e-news van vrijdag.