Internet zet geen rem op groei Unigro

ondernemersUnigro staat nog altijd stevig overeind. Het bedrijf uit Sint Niklaas is gespecialiseerd in verkoop op afstand en doet het ondanks het internet nog altijd uitstekend. Het bedrijf is volgens general manager Yves Moens een vierde leven begonnen. Unigro haalde de cover van het blad Ondernemers van Voka, de Kamer van Koophandel Antwerpen Waasland.

Internetverkoop zit in de lift en veroorzaakt een digitale schokgolf in de wereld van de klassieke postorderbedrijven. ‘Het internet zorgt voor een wervelwind in onze sector. De laatste vijf jaar is er bij ons méér veranderd dan de vijftig jaar daarvoor’, vertelt Yves Moens in Ondernemers. Het Sint-Niklase bedrijf behoort inmiddels tot de Duitse groep Otto, wereldwijd de nummer 2 op het gebied van e-commerce na Amazon.

Unigro heeft een breed productassortiment maar is vooral toegespitst op meubels, huishoudelektro, hifi, linnen en producten voor lichaamsverzorging. Het productaanbod wordt overigens elke week veranderd.

Unigro heeft meer dan zestig jaar ervaring in de verkoop op afstand en is volgens Yves Moens effectief aan een vierde leven begonnen. De strategie van het bedrijf werd telkens aangepast aan de nieuwe marktontwikkelingen. ‘Het digitale tijdperk met de stijgende onlineverkoop zorgt ervoor dat er voor Unigro geen grenzen meer zijn wat betreft de goederen die we aan onze klanten kunnen aanbieden. In onze klassieke catalogus staan zo’n 2.500 producten, online hebben we er 10.000 en de komende jaren gaan we hier de limieten van opzoeken.’

De herkomst van Unigro gaat terug tot het jaar 1948. Het Wase familiebedrijf profiteerde al die tijd van de economische heropleving na de Tweede Wereldoorlog. ‘De levensstandaard van de mensen steeg toen gevoelig en de grote troef van Unigro was en is dat wij producten verkopen op krediet’, vertelt Yves Moens in het gesprek met Ondernemers.

‘In de beginjaren waren we als postorderbedrijf een echte pionier en de eerste twintig jaar zelfs bijna de enige in België. We waren gericht op de verkoop van kleding op krediet met maandelijkse afbetalingen. Dat verschilt van een kredietopening bij een bank. Bij ons is het krediet verbonden aan het product en bijvoorbeeld na zes afbetalingen is het contract automatisch afgelopen. We hebben een specifieke doelgroep: mensen die krediet gebruiken om hun eigen comfort te verhogen. Je zal bij ons weinig klanten vinden in Knokke, wel bijvoorbeeld veel in Waalse steden als Luik en Charleroi.’

Unigro vestigde zich destijds aan de Prins Boudewijnlaan in Sint-Niklaas en de gestage groeide zorgde op die site voor een lappendeken aan magazijnen en gebouwen. De uit logistiek oogpunt ideale ligging is voor Yves Moens ook de reden dat Unigro nog lang vanuit Sint-Niklaas heel België zal voorzien van meubelen, decoratie, elektro, enz …