Augmented en virtual reality zijn hot. Wereldwijd werken high tech programmeurs aan steeds nieuwe toepassingen die de realiteit mixen met digitale elementen. Begin juni worden in Silicon Valley de prijsbeesten in de schijnwerpers gezet met de ‘Auggies’: de 0scars voor de allerbeste augmented reality toepassingen. De Vlaamse Start-up World of Waw sleepte twee 2 nominaties in de wacht. De partnerships van het Wase bedrijf met het Belgische speelgoedmerk Lilliputiens en de meubelmaker Recor blijken een schot in de roos.
World of Waw sprong twee jaar geleden al op de high tech kar met het 3D kinderboek Alex de Astronaut en de 3D Kris Peeters voor de verkiezingen. Met die eerste vielen ze in 2014 al in de prijzen. Twee nieuwe toepassingen maken nu kans op de felbegeerde bekroning in het mekka van de technologie.
De 3D product configurator, genomineerd voor ‘Best Tool’, helpt alvast meubelmaker Recor om hun nieuwste meubellijnen in alle mogelijke varianten interactief te presenteren. Je bladert door de collecties en configureert elk meubelstuk volledig naar je wensen door bijvoorbeeld de houtsoort aan te passen of nieuwe stoffen te kiezen. Bij elke aanpassing merk je meteen het effect op de prijs. Dankzij de augmented reality technologie test je je design lifesize in je huis, waarna je een bestelling plaatst bij de interieurzaak in je buurt.
“Al wie custom producten maakt, kan een visualisatietool als deze goed gebruiken’, vindt Tina Stroobandt van World of Waw. “Haast niemand kan uit een stalenboek een stofje kiezen en zich foutloos voorstellen hoe een sofa er in dat materiaal zou uitzien. Of hoe dat zwembad zijn tuin opwaardeert. Of hoe dat maatpak met die manchetten en kraag straks uiteindelijk geleverd wordt. Dankzij onze product configurator gaat elke klant spelenderwijs op ontdekkingstocht door het assortiment van de fabrikant, stel je het product van je dromen samen en plaats je de bestelling. Het productieteam krijgt een gedetailleerde product componentenlijst en een visuele bevestiging van het order. Met één tool optimaliseer je dus sales, productie, customer service én administratie. We zijn heel fier op deze toepassing en zijn blij dat ze ook in San Francisco de erkenning krijgt, die ze verdient.”
De ‘Smart Wonders’ van Lilliputiens zijn anderzijds genomineerd voor ‘Best Toy’ en showcasen de kracht van een samenwerking tussen high tech games en aaibaar speelgoed van topkwaliteit. General manager Catherine Van Crombrugge:: “De speelgoedproducten blijven op zichzelf staan. Je hebt geen digitaal toestel nodig om ervan te genieten. Maar als je de Lilliputiens app downloadt en je camerabeeld op de producten richt, ontdek je wel een gloednieuwe wereld. En dat mag je letterlijk nemen. Dankzij beeld- en objectherkenningstechnologie herkent je toestel de Lilliputiens producten. Als je bijvoorbeeld het boek in beeld neemt, groeit er plots een hoge boom uit de prent. Meteen verschijnen de vertrouwde figuurtjes en nodigen je uit om met hen mee te spelen. Je helpt de kip Ophélie terug te vinden, loeit als een wolf om de boze wolf te lokken, vangt vissen voor een hongerige beer, enz. Achter elk product gaat een wonderwereld van personages en speelse avonturen schuil. Daardoor krijgt het klassieke speelgoedstuk een digitaal verlengstuk, dat de kinderen hopelijk nóg meer stimuleert in hun fantasie. Vandaar dat we ze ‘Smart Wonders’ doopten.”
“We zijn heel fier op ons team voor deze verwezenlijking. Fantastisch om te zien dat we nog steeds mee vooraan de pioniersgolf zitten en deze erkenning kregen”, zegt Tina Stroobandt.
Foto: Tina Stroobandt