Björn en Johan Monard van het wijnhuis ad Bibendum kregen in Amsterdam de prestigieuze Diamond Award toegekend. Zij waren daarbij de eerste buitenlanders die de erkenning opgespeld kregen. Ad Bibendum heeft heel wat klanten in Nederland. Het Limburgse bedrijf runt op het Zuid in Antwerpen een bekende wijnwinkel.
De Nederlandse Wine and Food Association kent elk jaar speciale awards toe aan personen die zich op een biezondere manier verdienstelijk gemaakt hebben voor de Nederlandse gastronomie. Een en ander gebeurt op de openingssessie van de vakbeurs Wine Professional in de Amsterdamse RAI. De Nederlanders hebben alvast de bijdrage erkend van de twee Vlamingen die al vele jaren actief zijn op de Nederlandse markt.
Ad Bibendum werd opgezet in 1997 door de broers Monard. Ze werkten voorheen in de importhandel van hun vader Justin, Provino. Johan Monard was tijdens een prospectiereis in contact gekomen met Chileense wijnboeren en was meteen verkocht. Hij overtuigde broer Björn om samen met hem een eigen bedrijf op te zetten en zich specifiek toe te spitsen op de import van “exotische” wijnen, andere wijnen dan de klassieke Franse of Spaanse wijnen.
Toen de broers hun eerste container Chileense wijn invoerden, werden wél de wenkbrauwen gefronst. Chili werd toen als wijnbouwer helemaal niet serieus genomen door de ervaren wijnliefhebber en al helemaal niet door de Belgische restaurants. Maar de broers zetten door en zagen veel potentieel in de nieuwe wijnwereld die nog ontdekt moest worden. Het bleef overigens niet bij de import van wijnen uit Chili. Ad Bibendum ging ook Argentijnse, Australische en Nieuwzeelandse wijnen importeren. In die mate dat hun bedrijf in Sint Truiden steeds verder uitbreidde. Een eigen wijnhuis op het Zuid in Antwerpen met een aanbod van liefst 325 verschillende wijnen en een winkel in Brussel hebben de groei ondertussen verder onderbouwd.
De Nederlandse restaurantsector en daarna de Belgische, bezweek even later voor de manier waarop de broers de onmetelijke nieuwe wijnwereld benaderden. Zij kozen niet voor industriële massaproducten maar voor wijnen met identiteit, karakter en elegantie, gemaakt door gepassioneerde wijnboeren. Men heeft het al eens over “boutique wineries”.
Met de Nederlandse awards werden de verdiensten van de broers Monard nu internationaal erkend. In die mate dat ze de markten hebben leren kennis maken met een bredere assortiment aan wijnen dan alleen maar de klassieke labels.