De zomer komt eraan. Dé periode om wat gas terug te nemen en het hoofd leeg te maken. Ook voor de ‘solo-ondernemer’, die er alleen voor staat en eigenlijk nooit echt vakantie kan nemen, is de vakantieperiode het ideale moment voor herbronning en reflectie.
Voor hen schreef Charlotte De Mey “Doen wie je bent”, een boek met op het eerste gezicht een wat vreemd klinkende titel. Al gauw wordt duidelijk dat de auteur solo-ondernemers wil helpen hun talent om te zetten in een duurzaam en lucratief merk waarin ze zichzelf helemaal thuis voelen. Vandaar de ondertitel: ‘self-marketing voor solo-ondernemers’.
Charlotte De Mey: “Als self-marketing coach begeleid ik creatieve solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, voor wie, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit breng ik hen bij: doen wie je bent.”
Self-marketing is een praktische filosofie voor solo-ondernemers wiens business gebaseerd is op een creatief of zakelijk talent, een specifieke kunde of kennis. Met andere woorden: voor zelfstandig ondernemers of freelancers die expert zijn in iets en zichzelf verkopen. Dat kan gaan om een creatief talent zoals fotograferen, ontwerpen, schrijven, illustreren, regisseren, acteren, componeren, enz of combinaties hiervan. De zogenaamde creatieve beroepen.
Maar het kan ook een zakelijk talent betreffen zoals verkoop, training, coaching, boekhouding, social media marketing, strategisch advies, enz. Die beroepen vallen vaak onder de noemer consultant of adviseur. En het kan ook handelen over een specifieke intellectuele specialisatie zoals geneeskunde, tandheelkunde, kinesitherapie, psychotherapie, voedingsleer, juridische materie, enz die vaak als vrije beroepen worden omschreven.
Ondernemers die een concept uitwerken en er tijdens de beginjaren alleen voorstaan – ook al hopen ze op termijn van hun idee een bedrijf te maken met medewerkers – mogen zich eveneens aangesproken voelen.
“Self-marketing is wat je nodig hebt om te komen tot ‘doen wie je bent’ dat vertrekt van jouw volledige identiteit, en niet enkel van je beroep. Het is gebaseerd op je talentenbeeld, en wordt daarbij niet uitsluitend door winst gestuurd, maar vooral door zingeving. Het gaat niet over jezelf veranderen in functie van de markt, maar wel over het benaderen van jouw markt in functie van wie jij bent”, stelt de auteur. “Wanneer we met z’n allen doen wie we zijn, bouwen we een ondernemerslandschap dat waarde creëert en niet alleen vandaag, maar ook morgen, nog van betekenis is. En dat niet enkel voor de ondernemers, maar ook tot ver buiten de ondernemerswereld”, besluit Charlotte De Mey.
“Doen wie je bent” is uitgegeven door Pelckmans Pro in Borgerhout en ligt vanaf 2 juni in de boekhandel.